Home » SEO » Hoe komt mijn website bovenaan in Google?
Website bovenaan in Google - Hoe doe je dat?

Hoe komt mijn website bovenaan in Google?

Iedereen met een website heeft zich wel eens afgevraagd ‘Hoe kom ik bovenaan in Google?’. Want bovenaan in Google staan, dat levert je veel bezoekers en potentiële klanten.

In dit artikel leg ik je de principes uit hoe je dit met jouw website kunt bereiken en krijg je inzichten of je zelf ermee aan de slag wilt of toch liever je SEO uitbesteedt. Daarnaast deel ik een aantal concrete tips waar je mee aan de slag kunt.

Bovenaan in Google komen

Om bovenaan in Google te komen bestaan er verschillende manieren. Dit kan door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) of door te adverteren (SEA) of door een combinatie van beiden. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd en zoekmachine adverteren wordt SEA genoemd.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Er is een groot verschil tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je gaat zorgen dat je website qua techniek, content en autoriteit goed scoort in zoekmachines.

SEA staat voor Search Engine Advertising ofwel adverteren in zoekmachines, je betaalt dus om met je website tussen de advertenties bovenaan in Google te staan

Zoekmachine optimalisatie – SEO

SEO is een strategie met resultaten op de langere termijn. Je gaat er namelijk aan werken dat je website hoog gaat ranken in de zoekmachines.

Dit doe je door technische obstakels op te lossen en door de beste content in jouw vakgebied te schrijven. Het voordeel van SEO is dat de bezoekers gratis via Google je site bezoeken.

Zoekmachine adverteren – SEA

SEA is een strategie die resultaten geeft op korte termijn, je staat namelijk snel bovenaan in Google. Zodra je advertenties live gaan, wordt je bovenaan in Google getoond. Zolang je maar hoog genoeg biedt voor de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Het voordeel is dat je snel website bezoekers krijgt, maar je betaald daarvoor per klik. Dat wil zeggen voor elke bezoeker die op je advertentie klikt betaal je een bedrag.

Je kunt beiden ook prima combineren. Vooral voor nieuwe websites kan dit interessant zijn. Zo krijg je met SEA al snel klanten uit Google en werk je tegelijkertijd aan je SEO om op de langere termijn beter vindbaar te zijn in Google.

Wat is het verschil tussen organisch en advertenties?

Bezoekers die jouw website weten te vinden via de Google zoekresultaten worden organisch genoemd. Dit omdat ze op een natuurlijke manier, zonder tussenkomst van een advertentie, je website hebben gevonden.

Zoals je net al las, zorgt SEO voor gratis bezoekers op de lange termijn en zorgt SEA voor betaalde bezoekers op de korte termijn. Maar er zijn meer verschillen;

De grootste verschillen tussen SEO en SEA:

  • Tijd
  • Duurzaamheid
  • Kosten
  • Positie

Tijd

Bij SEA zie je meestal dezelfde of de volgende dag al resultaat, terwijl het bij SEO weken tot maanden kan duren voordat een pagina bovenaan in Google staat.

Duurzaamheid

Vanaf het moment dat je stopt met adverteren, stopt ook de stroom met bezoekers direct. Je bouwt daar dus geen duurzame waarde en hoge posities in Google mee op. Zodra je stopt met actief aan je SEO werken, behoud je wel je posities bovenaan in Google (voor enige tijd). Mensen blijven je website dus nog wel even vinden.

Hoe ziet SEO en SEA eruit in Google?

Wanneer je een zoekopdracht doet in Google worden er in 99% van de gevallen advertenties helemaal bovenaan de pagina getoond. En daaronder verschijnen de organische resultaten.

Kosten

Bedrijven betalen voor deze advertenties aan Google op het moment dat je erop klikt. De prijs van een klik op de advertentie hangt af van de prijs in de advertentieveiling van Google en de prijs die het bedrijf bereid is te betalen.

Positie
Onder de Google advertenties worden de websites getoond zonder advertenties. Deze resultaten worden ook wel organische zoekresultaten genoemd.

Om goed gevonden te worden in Google moet de website aan een aantal dingen voldoen;

  • Een website die goed gebouwd is en door Google kan worden gelezen.
  • Pagina’s met teksten die je doelgroep aanspreken
  • Linkjes naar je website vanuit andere websites

Deze 3 dingen zijn van belang om je website te laten ranken in een zoekmachine. Ook dient de website aangemeld te zijn zodat als Google langskomt met een crawler, de toestemming heeft om je website mee te nemen.

Dit kan je eenvoudig doen door je website aan te melden bij Google Search Console.

verschil tussen seo en sea in Google
SEA resultaten en SEO resultaten in Google

Bovenaan in Google, hoe doe je dat nu?

Om bovenaan in Google te komen kan je kiezen tussen SEO en SEA of een combinatie van beiden. Beide manieren hebben zo hun eigen voordelen en nadelen.

Laten eens verder in beide manieren om bovenaan in Google te komen duiken. We kijken naar hoe je snel hoog in Google kunt komen en hoe je met behulp van zoekmachine optimalisatie hoger in Google kunt komen.

Hoe kom ik snel bovenaan in Google?

Snel bovenaan in Google komen, dat wil iedereen. De snelste manier om hoog in Google te komen is door te adverteren, met SEA dus.

Met zoekmachine advertenties kan je website al met een dag helemaal bovenaan de zoekresultaten staan. Natuurlijk betaal je hier wel voor, je betaalt namelijk per keer dat iemand op jouw website klikt. Hoeveel je betaalt is afhankelijk van de veiling en de limieten die je zelf instelt.

SEA is met name interessant als je website nog vrij nieuw is en nog niet goed organisch scoort in Google of als je in een markt zit met veel concurrentie. Je kunt zo al snel klanten bereiken, want zodra je advertenties live zet staan ze meestal binnen een dag in Google.

Je vraagt je nu vast af of je ook met SEO snel bovenaan in Google kunt komen. Ook dat is zeker mogelijk, maar dat is sterk afhankelijk van je markt, je concurrentie en de huidige staat van je website.

Wil je dat met SEO gaan proberen, dan raad ik je aan om je SEO uit te besteden aan een specialist. Een SEO specialist weet precies waar naar te kijken om zo een geschikte strategie te bepalen.

Gratis seo checklist

Download de gratis SEO Checklist ‘Zo kom je hoger in Google’

Hogere posities in Google en meer grip op de ranking van jouw website?
Download deze checklist met concrete SEO tips om hoger in Google te komen.

Hoe kom je bovenaan in Google met SEO?

Bovenaan in Google komen met SEO vraagt om goed onderzoek van je concurrentie, zoekwoordenonderzoek en veel relevante content van goede kwaliteit. Bovenaan komen in Google met SEO heeft daarnaast ook tijd nodig.

Zoekmachines hebben namelijk vaak tijd nodig om veranderingen binnen een website te zien en om te bepalen waar ze een website vervolgens moeten ranken.

In sommige gevallen zie je al resultaten binnen enkele weken, maar vaak duurt het een paar maanden voordat je écht de impact kunt zien.

Welke onderdelen van SEO zijn belangrijk?

Binnen SEO zijn er een aantal onderdelen erg belangrijk. Dit zijn;

  • Technische SEO
  • Zoekwoordonderzoek
  • On-page optimalisaties
  • Contentmanagement en creatie
  • Linkbuilding
Website bovenaan in Google - belangrijke SEO elementen
technical seo robots.txt

Technische SEO

Binnen de technische SEO kijk je naar de techniek, de bouw en de url’s van je website. De techniek van je website moet op orde zijn om bovenaan in Google te komen, je wilt niet dat technische obstakels je tegenhouden om hoge posities in Google te krijgen.

Bij technische SEO kijk je onder andere naar zaken als;

  • Sitemaps
  • Robots.txt
  • Laadsnelheid
  • Statuscodes
  • Indexering
  • Gebroken links

Zoekwoordonderzoek

Een goede SEO strategie kan niet zonder een goed zoekwoordonderzoek. Je wilt immers weten op welke zoekwoorden je gevonden wilt gaan worden. Vervolgens wil je ook weten of deze zoekwoorden qua concurrentie en zoekintentie haalbaar zijn voor jouw website en doelgroep.

Longtail of Shorttail zoekwoorden?

Shorttail zoekwoorden zijn korte en wat bredere zoekwoorden met veel zoekvolume maar ook veel concurrentie.

Voorbeelden van shorttail zoekwoorden zijn bijvoorbeeld: schoenen kopen, laptop, t-shirts. Vaak domineren alle grote merken en websites op shorttail zoektermen. Voor een kleinere websites is het moeilijk om op deze termen hoog in Google te komen.

Longtail zoekwoorden zijn zoektermen van 3 of meer woorden. Deze zoektermen hebben een lager zoekvolume en lagere concurrentie.

Dit maakt het makkelijker om bovenaan in Google te komen op deze zoektermen. Een ander voordeel is dat deze zoektermen veel specifieker zijn waardoor de koopintentie vaak een stuk hoger ligt.

Voorbeelden van longtail zoekwoorden zijn:

  • Sneakers met luipaardprint en shiny details
  • Gaming laptop geschikt voor Fortnite
  • Zwart t-shirt met camera print

In de meeste gevallen loont het om in te zetten op longtail zoekwoorden. Wanneer je op veel longtail zoektermen bovenaan in Google staat, is de kans groot dat je website ook voor de shorttail termen van je product of dienst hoger in Google gaat scoren.

Kortom; 

  • Passen de zoekwoorden bij jouw dienst of product?
  • Wat zijn relevante secundaire zoekwoorden?
  • Sluit de zoekintentie van de zoekwoorden aan bij je pagina en sales proces?
  • Zijn de zoekwoorden haalbaar voor jouw website t.o.v. je concurrentie?

On-page optimalisaties

On-page optimalisaties zijn verbeteringen die je toepast op de pagina’s zelf. Je kunt hierbij denken aan:

  • Paginatitel
  • Meta titel en omschrijving
  • Paginaheadings
  • ALT teksten
  • Afbeeldingen
  • Aantal woorden op pagina

Contentmanagement en creatie

Met Contentmanagement ga je bestaande pagina’s en nieuwe pagina’s koppelen aan je zoekwoorden. Je gaat kijken hoe je deze pagina’s verder kunt optimaliseren.

Je gaat onderzoeken welke pagina’s van je concurrentie goed ranken en welke zoekwoorden daarbij passen om daar op in te spelen. Zodat je betere content kunt maken en hoger gaat ranken in Google dan je concurrentie.

Linkbuilding

Wanneer alle bovenstaande punten goed staan en je hebt pagina’s met hele goede content, dan kun je gaan linkbuilden. Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere, relevante, websites naar jouw website.

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Het aantal links van andere websites naar jouw site tellen als een soort stem voor je website. Links van andere websites krijgen is vaak lastig, ze moeten namelijk van hoge kwaliteit zijn en relevant zijn voor je content.

Een snelle manier om wat links te krijgen, is het inzetten van je eigen netwerk en social media kanalen.

Vraag partners, klanten, leveranciers bijvoorbeeld om een link naar jouw website te plaatsen. Zolang deze partners en relaties maar relevant zijn voor jouw business.

Zoek je een SEO specialist?

Krijg jij de kriebels van bovenstaande dingen en heb je het idee dat een SEO Specialist misschien iets voor jou is?

Lees dan meer over hoe een SEO specialist je verder kan helpen om bovenaan in Google te komen. Lees meer over:

– Wat een SEO specialist doet
– Hoe een SEO specialist te werk gaat
– Hoe een goede SEO specialist je kan helpen te groeien

SEO Specialist Niels Eric Instagram

Tips om zelf bovenaan in Google te komen met SEO

Zin om zelf de handen uit de mouwen te steken? Met onderstaande SEO tips om bovenaan in Google te komen kun je zelf een flink eind op weg komen.

Zoekwoordonderzoek

Begin met zoekwoordonderzoek. Heb je al een bestaande website? Breng dan eerst voor je bestaande pagina’s in kaart op welke zoekwoorden deze pagina’s gevonden worden.

Ga na of dat de juiste zoekwoorden zijn of niet. Zo niet noteer het zoekwoord waarop die pagina gevonden moet worden. Dit doe je voor alle belangrijke bestaande pagina’s en pagina’s die nu niet goed ranken. Vervolgens zet je dit voor elke pagina in excel.

Featured snippets zijn kant en klare antwoorden die Google bovenin de zoekresultaten toont op basis van de inhoud van je webpagina. Google bepaalt zelf welke pagina de featured snippet krijgt voor een bepaalde zoekterm. Op deze manier kun je zelfs als je pagina op plek 8 staat, toch bovenaan in Google staan. Lees hoe je een featured snippet kunt krijgen.

Simpele On Page optimalisaties

Met het overzicht aan zoekwoorden die je in voorgaande stap hebt verzameld heb je nu een goed overzicht van pagina’s die je kunt gaan verbeteren. Je begint met on-page verbeteringen, waarbij je je eerst concentreert op:

  • Pagina titels
  • Pagina headings
  • Meta descriptions

Je gaat zorgen dat je de zoekwoorden verwerkt in deze onderdelen van de pagina. Hiermee geef je aan Google aan dat deze woorden belangrijk zijn voor de pagina en besproken worden.

Wanneer je website gebouwd is in WordPress dan kun je de Yoast plugin hier goed voor gebruiken.

Contentmanagement

Nu ga je verder kijken naar je pagina’s en neem je de tekst onder de loep.

Hoeveel woorden heeft je tekst en hoeveel woorden hebben de concurrerende pagina’s in Google? Vergelijk dit en kijk of je jouw tekst kunt uitbreiden en nog completer kunt maken.

Let hierbij wel op de leesbaarheid van je tekst, de zoekwoorddichtheid en dus het aantal woorden.

Zorg dat je je zoekwoorden ook toevoegt aan de tekst. Het is niet aan te raden je tekst helemaal vol te stoppen met je zoekwoord, maar gebruik je zoekwoord slim in een aantal alinea’s en titels. Wissel dit ook af met synoniemen van je zoekwoord.

Tools:

Gebruik Google Analytics en Google Search Console

Deze twee gratis tools zijn onmisbaar als je bovenaan in Google wilt komen. Ze zijn gratis en bieden je ontzettend veel inzicht in hoe mensen je website vinden én gebruiken.

Met Google Search Console kun je onder andere je sitemap aanmelden bij Google, foutmeldingen inzien die je ranking tegenhouden én de zoekwoorden en hun posities zien waarop je website wordt gevonden.

Met Google Analytics kun je zien waar bezoekers van je website vandaan komen en hoe ze je website gebruiken. Hoe lang zijn ze op je pagina’s, welk apparaat gebruiken ze, hoeveel pagina’s bekijken ze, welke pagina’s zijn populair etc.

Leestip! Must know SEO Tools

Creëer een Google Mijn Bedrijf Pagina

Een Mijn Bedrijf-pagina van Google laat alle essentiële gegevens over je bedrijf zien. Bezoekers vinden op die manier gemakkelijk informatie over uw bedrijf, zoals de openingstijden, het telefoonnummer, je diensten, de website, het adres of de routebeschrijving.

Dit verhoogt de usability en vindbaarheid van je bedrijf en website. Je helpt Google om nog beter jouw bedrijf te begrijpen.

Zorg dat er binnen je website interne links vanaf verschillende pagina’s naar je belangrijkste pagina’s staan.

Doordat je vanaf verschillende pagina’s naar je belangrijkste pagina’s linkt, gaan de zoekmachines snappen dat die pagina’s ook echt belangrijk zijn voor je website en bezoekers.

Plaats deze links in de tekst en gebruik bijvoorbeeld zoekwoorden als ankertekst in plaats van ‘klik hier’.

Werk foutmeldingen zo snel mogelijk weg

Zie je foutmeldingen in Google Search Console of in de SEO tool die je gebruikt? Werk deze dan zo snel mogelijk weg. Foutmeldingen kunnen je vindbaarheid tegenhouden of afremmen. 

Zorg voor heldere, beschrijvende URL’s

Als je met een nieuwe website begint zorg dan dat je URL’s goed leesbaar zijn. Sommige content management systemen maken standaard URL’s aan die er bijvoorbeeld uitzien als:

www.mijnwebsite.nl/page_123_x

Deze url zegt de gebruiker en de zoekmachine niets over het onderwerp van de pagina. Zorg er dus juist voor dat je URL’s beschrijvend zijn, zoals bijvoorbeeld:

https://nielseric.nl/waarom-is-zoekmachine-optimalisatie-belangrijk/

Bovenaan in Google voor weinig geld

Je denkt misschien dat het een flinke investering vraagt om hoog in Google te staan. Dit hoeft niet per se het geval te zijn. Met deze tips kun je een heel eind komen. Door te zorgen dat je techniek goed is en je on-page optimalisaties doorvoert, kun je al bovenaan in Google komen. Dit hangt ook wel af van je branche en concurrentie.

Met Google Ads kun je adverteren om hoger in Google te komen, maar dit kost wel geld. Door slim je op de juiste zoekwoorden te richten en tijd te maken om de beste content te schrijven is het mogelijk om organisch voor relatief weinig geld hoog in Google te komen.

Conclusie

Je website bovenaan in Google krijgen kun je met twee opties voor elkaar krijgen:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Google Ads (SEA)

Beide opties zijn een geschikte manier om je website bovenaan in Google te krijgen en om meer bezoekers naar je website te krijgen. Het verschil zit hem vooral in tijd en kosten.

Wil je snel meer bezoekers naar je website? Begin dan met Google Ads. Ads staan snel live en brengen je direct bezoekers. Je betaalt natuurlijk wel per klik voor deze bezoekers.

SEO levert je op de lange termijn veel organische bezoekers op en is duurzamer. Het duurt gemiddeld wel 3 maanden voordat Google veranderingen echt goed heeft opgenomen in de zoekmachine.

Voor beide manieren is kennis vereist om het goed uit te voeren en het meeste eruit te halen voor je bedrijf. Een aantal dingen, zoals de seo tips hierboven, kun je zelf uitvoeren. Maar wil je echt scoren in Google besteedt je SEO dan uit aan een SEO specialist, of laat je coachen in SEO.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top