Wat zijn featured snippets?
Wat zijn Featured Snippets?
Featured snippets zijn korte en directe antwoorden op vragen die in de zoekresultaten van Google verschijnen. Ze geven vaak een samenvatting of meteen een antwoord op je zoekopdracht. Je vindt een featured snippet vaak bovenaan de zoekresultaten, maar soms ook op plek 2 of 3.
De algoritmes van Google zijn steeds beter geworden om deze fragmenten relevant en nauwkeurig te houden, dit doet Google inmiddels erg goed. Featured snippets kunnen van alles zijn, van een video tot een definitie van een woord. Meestal zijn het de meest nuttige, populaire of goed onderzochte antwoorden voor de gegeven vraag. Ben je bezig met SEO? Dan moet je weten wat featured snippets zijn.
Wat is het doel van Featured Snippets?
Het doel van Google met featured snippets is om je meteen een antwoord op je vraag te geven. Dat sluit aan bij het grotere doel van Google om je altijd zo snel mogelijk het best mogelijke antwoord op je vraag te geven. Wanneer je bij Google naar een vraag zoekt, toont Google binnen enkele milliseconden een Featured Snippet. Hiermee heb je direct een antwoord op je vraag.
Google gebruikt verschillende manieren om je antwoord in een featured snippet weer te geven. Zo bestaan er featured snippets voor bijvoorbeeld tekst, opsommingen en tabellen en video’s.
Welke soorten featured snippets zijn er?
Er zijn verschillende soorten featured snippets die Google toont. De meest voorkomende soorten vind je hieronder:
Paragraaf
Paragrafen zijn een kort stukje tekst waarmee je vraag wordt beantwoord. Google gebruikt hiervoor tekst die op de pagina van je website staat. Wanneer iemand op de featured snippet klikt wordt de tekst op de pagina gemarkeerd zodat de bezoeker meteen weet waar hij kijken moet.
Lijsten
Lijsten worden gebruikt om punten geordend weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan de stappen van een recept, een lijst met ingrediënten of lijstjes zoals ‘de betrouwbaarste automerken’.
Tabellen
Tabellen verschijnen ook vaak als featured snippet in de zoekresultaten van Google. Dit wordt veel gebruikt om vergelijkingen weer te geven, maar ook informatie waar een tabel goed geschikt voor is. Zoals in het voorbeeld.
Video
Google gebruikt video’s vaak voor how-to vragen en biedt dus een oplossing. Google begrijpt video’s inmiddels zo goed dat een video snippet zelfs midden in een video kan starten omdat daar het antwoord op je vraag wordt gegeven.
Een onderzoek van STAT naar featured snippets laat zien dat paragraaf snippets in 82% van de gevallen wordt getoond. Dit is veruit de meest voorkomende featured snippet. Lijsten komen voor in 10.8% van de gevallen en tabellen worden in 7.3% van de gevallen getoond.
Wat zijn de voordelen van een featured snippet?
Met de introductie van de featured snippet heeft Google een grote stap gezet in direct beantwoorden van vragen. Iemand hoeft niet meer altijd je website te bezoeken voor een antwoord. Het wordt namelijk meteen in Google getoond. Je vraagt je nu waarschijnlijk af wat dan de voordelen nog zijn? Hieronder vind je enkele belangrijke voordelen van featured snippets:
- Featured snippets zorgen voor een hogere click-through-rate (CTR): Ook al geeft Google het antwoord al voordat de bezoeker op je website is, willen bezoekers vaak toch meer informatie dan de korte snippet die Google toont.
- Goed voor je online zichtbaarheid: Wanneer je website vaak wordt getoond als featured snippet is dat goed voor je brand awareness. Je website wordt als het ware uitgelicht en je valt veel beter op in de zoekresultaten.
- Een teken van autoriteit: Het feit dat Google je website toont als featured snippet is een teken dat Google de informatie op je website betrouwbaar vindt. Het bewijst dat je content waardevol is en Google dat dus ook ziet.
- Goed voor voice search: Voice search is nu nog niet heel groot, maar wanneer dat wel het geval is zijn featured snippets de antwoorden die door virtuele assistenten worden voorgelezen.
Hoe krijg je een featured snippet voor je site?
Er bestaat geen magische truc of knop die je om kan zetten zodat je website als featured snippet wordt getoond. Google bepaalt welke pagina als snippet in de resultaten staat. Er zijn natuurlijk wel manieren hoe je de kans op een snippet kunt vergroten. In de basis is dat het schrijven van hoge kwaliteit content en vragen van bezoekers zo goed mogelijk beantwoorden.
Om een featured snippet te krijgen kun je rekening houden met de volgende punten:
- Beantwoord een concrete vraag en zorg voor uitgebreide antwoorden, anders kom je niet in de featured snippets terecht.
- Weet welke vragen je publiek heeft. Speel daar op in en maak content die specifiek die vragen gedetailleerd beantwoord.
- Maak content van de hoogste kwaliteit. Zorg dat je het onderwerp zorgvuldig beschrijft, dat alle content goed bij elkaar past op je pagina, het moet goed leesbaar zijn en gericht op je bezoeker.
- Maak gebruik van subkoppen zoals H2 en H3.
- Zorg voor een overzichtelijke structuur van paragrafen die niet langer zijn dan 3-5 regels.
- Gebruik opsommingen of tabellen om informatie weer te geven als dat goed past bij het soort informatie dat je deelt.
Tools die je helpen bij featured snippets
Featured snippet: Zet jij er op in of niet?
Featured snippets kunnen erg waardevol zijn voor je website en je bedrijf. Ze laten zien dat je een goede autoriteit bent en je krijgt een opvallende positie in de zoekresultaten. Veel marketeers en SEO specialisten vinden featured snippets belangrijk vanwege de voordelen. Ben jij bang dat je minder bezoekers krijgt of zie jij er voordelen wel van in?