Home » SEO » SEO voor beginners – De complete gids [+ 9 concrete SEO tips]
SEO voor-beginners - Wat is SEO - SEO tips

SEO voor beginners – De complete gids [+ 9 concrete SEO tips]

SEO is een begrip waar nogal eens onduidelijkheid over bestaat. Veel mensen weten niet precies wat ik als SEO specialist nou precies doe.

Veel mensen die ik spreek, waaronder websitebouwers, denken dat het invullen van de Yoast plugin bij WordPress websites de bolletjes op groen krijgen SEO is. Als dat alles was, dan was ik geen SEO specialist en was zoekmachine optimalisatie een eitje.

Ik zal je alvast verklappen dat je niet eventjes ‘de SEO doet’ voor je website. SEO is een proces dat tijd nodig heeft, gemonitord moet worden en waarin bijgestuurd moet worden.

Omdat zoekmachine optimalisatie geen vastomlijnd proces is en voor elke website weer anders is, leg ik je in dit artikel de basis van SEO uit. Maar niet alleen de basis van SEO, maar ik help je ook om te bepalen of jij moet starten met SEO en hoe je snel kunt inschatten wat het je oplevert.

Bovendien geef ik je 9 concrete SEO tips waarmee je aan de slag kunt om alvast een slag te slaan.

Table Of Contents

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization. In het kort betekent SEO; alle activiteiten die bijdragen aan het hoger laten scoren van een pagina in zoekmachines. De betekenis van SEO in het Nederlands is zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelnaam voor verschillende processen die tot een hogere positie in zoekmachines moeten leiden voor een website.

Deze processen zijn doorgaans in te delen in drie hoofd pijlers;

  • De techniek van je website (Technische SEO)
  • De content van je website (On-page SEO)
  • De autoriteit van je website (Off-page SEO)
Pijlers van SEO - Wat is SEO. SEO voor beginners.

Bij SEO streef je ernaar om te zorgen dat al deze pijlers helemaal op orde zijn. Dit wordt ook wel holistische SEO genoemd. Bij een holistische aanpak focus je niet op alléén op bijvoorbeeld de content, maar op alle aspecten die bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Wat is het doel van Google?

Het meest relevante antwoord bieden op een zoekopdracht en daarbij zorgen voor een optimale gebruikservaring voor de (be)zoeker.

Kortom, Google wil een uitmuntende gebruikservaring bieden.

Het volgende voorbeeld maakt dit wat duidelijker;

Voorbeeld

Evert wil thuis aan zijn gezondheid werken en zoekt via Google naar “Thuis workout zonder apparaten”. Hij klikt op één van de eerste 3 resultaten. Dit is een artikel met de titel “10 fitnessoefeningen zonder materiaal”.

De website laadt razendsnel en de oefeningen zijn duidelijk en stapsgewijs in tekst uitgelegd. Bovendien is er van elke oefening een video zodat Evert precies weet hoe de oefeningen moeten.

In het artikel wordt daarnaast aandacht besteedt aan hoe Evert het beste een warming up kan doen, een trainingsschema, een playlist met muziek.

Het artikel biedt Evert daarbij ook meer verdieping door te linken naar artikelen over gezonde voeding en shakes, uitgebreidere workouts en workouts voor buiten.

In dit voorbeeld komen een aantal aspecten naar voren die belangrijk zijn bij SEO. Dit geeft je dus een globaal idee waarom Google deze pagina in de top 3 heeft opgenomen. Een aantal punten in dit voorbeeld zijn; snelheid, volledigheid (tekst, video, beeld, extra’s) en nuttige links.

Dus volledige en juiste informatie bieden waarbij je alle aspecten van een onderwerp belicht is goed. Daarbij moet je niet teveel van de kern van het onderwerp af wijken, maar is het wel goed als je het onderwerp zo uitgebreid mogelijk toelicht.

Zoekmachines, en met name Google, houden van semantiek. In het kort; een onderwerp zo compleet mogelijk omschrijven. Later in dit artikel schrijf ik uitgebreider over semantiek.

Hoe werkt Google?

Het doel van Google is om een gebruiker altijd het beste zoekresultaat te bieden voor zijn zoekvraag. Google gebruikt daarbij honderden factoren.

Wanneer Google resultaten zou tonen die niet matchen met waar de gebruiker naar zoekt, dan is de gebruiker gefrustreerd. Google zou zijn werk dan dus niet goed doen.

Spiders

Een zoekmachine werkt als volgt. Een zoekmachine gebruikt bots, ook wel spiders genoemd die automatisch en 24/7 het web verkennen. Stel een spider komt op jouw homepage, dan volgt deze spider alle links die op jouw homepage staan. Vervolgens volgt de spider ook weer alle links op al die pagina’s enzovoorts. Tegelijkertijd verzamelen de spiders allerlei informatie van je pagina’s.

Een spider kijkt bijvoorbeeld naar je titels, tekst, afbeeldingen, meta-data, hoe je pagina laadt en nog veel meer. Zo verzamelen zoekmachines informatie over jouw website.

Algoritme

Google verzamelt deze informatie van alle miljarden webpagina’s die er te vinden zijn. Hoe zorgt Google er dan voor dat voor jouw specifieke zoekopdracht de juiste resultaten worden gekozen uit alle miljarden pagina’s op het internet? Daar komt het algoritme van Google om de hoek kijken.

Het algoritme kijkt naar honderden factoren om te bepalen welke zoekresultaten jij te zien krijgt als je in Google wat zoekt. Dankzij de informatie die de spiders hebben verzameld, kan het algoritme de juiste resultaten eruit filteren bij een zoekopdracht. Dit gebeurt allemaal in enkele milliseconden.

In dit filmpje wordt in 5 minuten helder uitgelegd hoe dit precies werkt;

Waarom is SEO nu zo belangrijk voor je bedrijf?

Een goede SEO strategie zorgt voor een langdurige en duurzame stroom van bezoekers aan je website. Zoekmachineoptimalisatie werkt een beetje als het sneeuwbaleffect. Je moet ergens beginnen en ‘de sneeuwbal’ consistent blijven rollen. De groei die je met SEO bereikt, volgt meestal een curve, het is dus exponentieel. Dus als jij nu nog niets aan SEO doet, dan is het altijd het juiste moment om te starten en jouw sneeuwbal aan het rollen te brengen.

Zoekmachine optimalisatie zorgt voor bezoekers die specifiek op een vraag hebben gezocht waar ze een antwoord op willen. Dus als jij daar vanuit jouw expertise perfect op inspeelt, dan help jij een super relevante bezoeker.

Relevante antwoorden op vragen van jouw bezoeker

Stel jij bent een freelance communicatie adviseur voor het MKB. Jij ontvangt website bezoekers die gericht naar oplossingen zoeken waar jij de antwoorden op biedt, dan is dat dus ontzettend waardevol. Als je dan ook nog eens hebt geoptimaliseerd voor zoektermen waar veel mensen naar zoeken, dan levert je dit een stroom van nieuwe leads op.

In 2021 gaat Google meer waarde hechten aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe je website het op mobiel doet, is daarbij leidend.

Zo wordt in 2021 niet alleen de laadtijd van je pagina nog belangrijker, maar ook hoe de pagina laadt. Google heeft hiervoor de Core Web Vitals bedacht. Dit zijn een drietal ranking factoren die alles met gebruiksvriendelijkheid te maken hebben. Je zal je dus continu moeten blijven aanpassen aan het veranderende speelveld. Zowel op technisch gebied als op je content en je online autoriteit.

Wat zijn de Core Web Vitals?

De core web vitals zijn drie metrics waarmee Google de gebruikerservaring op een pagina meet. Deze metrics zijn; Largest Contentful Paint, First Input Delay en Cumulative Layout Shift.

Ze hebben betrekking op de laadsnelheid, de manier waarop je pagina laadt en of er geen vervelende verspringingen plaatsvinden tijdens het laden van je website. De Core Web Vitals zullen vanaf mei 2021 een ranking factor worden.

Update: Lees alles over de Core Web Vitals

John Mueller van Google heeft onlangs aangegeven dat je pagina aan alle drie deze factoren moet voldoen om er voordeel uit te halen in de rankings. Dat is dus een goede reden, om te zorgen dat jouw website hieraan voldoet.

Core web vitals SEO Google
Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-core-web-vitals-ranking-signals/387142/

Largest Contentful Paint
Largest Contentful Paint (LCP) gaat over de laadprestaties van de pagina. Het meet de tijd die nodig is om het grootste element dat in beeld verschijnt te laden. Dit kunnen zowel tekst, afbeeldingen , video’s of andere content zijn. Google heeft aangegeven dat je pagina goed laadt, als dit binnen 2,5 seconde is geladen.

First Input Delay
First Input Delay (FID) gaat over hoe responsive een pagina is. Het meet de tijd tussen het laden van de pagina en het moment wanneer de gebruiker voor het eerst interactie met je pagina kan hebben. Denk hierbij aan het laden van onder andere je menu, knoppen, formulieren. Google geeft aan dat je website goed laadt als de First Input Delay onder de 100ms blijft.

Cumulative Layout Shift
Cumulative Layout Shift (CLS) gaat over de volgorde waarop je pagina onderdelen worden geladen en of dit tot onverwachte verschuivingen leidt. Dus eigenlijk hoe stabiel en in de juiste volgorde je website laadt. Je kent vast wel dat je een website bezoekt, en meteen ergens op wil klikken, maar dan verschuift de pagina nog ineens waardoor je mis klikt. Elk element op een pagina dat verspringt, zorgt voor een lagere score.

Rich snippets en structured data

Er komt meer focus op rich snippets in Google. Rich snippets verschijnen bij sommige zoekopdrachten in Google. Google kan deze tonen dankzij structured data. Dat zijn is code in je website die aan Google aangeeft wat voor soort pagina of content op je website staat.

Denk bijvoorbeeld aan de recepten die Google toont als je naar een spaghetti recept zoekt. Soms toont Google ook kant en klare antwoorden bij een zoekopdracht. Google haalt de tekst dan uit je website en toont die in de zoekresultaten. Voor het antwoord hoeft een zoeker dus niet meer per sé naar je website toe.

Rich snippets en structured data recept
Rich snippet

Afbeeldingen optimaliseren

Het optimaliseren van afbeeldingen wordt belangrijker. Heb jij nooit aandacht besteedt aan de afbeeldingen op je website? Dan is het slim om daar mee te beginnen. Denk hierbij aan de grootte, het aantal mb’s, de bestandsnaam en niet te vergeten je alt-tekst.

Even wat cijfers over Google

Er zijn naar schatting 1.7 miljard websites wereldwijd. Deze websites bestaan uit ongeveer 6 miljard webpagina’s die zijn geïndexeerd door zoekmachines. Het Nederlandse web bestaat uit ruim 2.7 miljard geïndexeerde pagina’s. Laat dat maar even bezinken.

Google verwerkt meer dan 4 miljard zoekopdrachten per dag, dat zijn meer dan 40.000 zoekopdrachten per seconde.

Van alle dagelijkse zoekopdrachten is 15% nog nooit voorgekomen. Dat is veel, heel veel. Google probeert ook bij deze zoekopdrachten de meest relevante zoekresultaten te tonen.

Uit onderzoek blijkt dat het 1e resultaat in google 34,2% van alle kliks krijgt en dat de eerste plek in Google dus 10x zoveel bezoekers ontvangt dan plek acht (onderaan de eerste pagina).

Die enorme hoeveelheid aan dagelijkse zoekopdrachten bieden je wel een kans om voor diverse zoekopdrachten hoog te scoren in Google.

Zorgen dat jouw pagina’s goed scoren in zoekmachines is dus belangrijk. Je wilt eigenlijk wel bij de top 5 resultaten staan op voor jou relevante zoekwoorden. Alle resultaten daaronder ontvangen simpelweg een veel lager aantal kliks.

Het veranderende speelveld en de mogelijkheid dat je concurrentie ook met SEO bezig zijn, maakt het eigenlijk een no-brainer om zelf ook met SEO bezig te zijn. Het is anno nu een marketingstrategie die simpelweg niet meer kan ontbreken in je marketingmix.

Wat levert SEO mij op?

Wat SEO oplevert is afhankelijk van je product, de markt waar je je in bevindt en je concurrentie. Een goed uitgevoerde SEO campagne op basis van een heldere strategie, levert in de meeste gevallen een groei in traffic op. Het is natuurlijk ook belangrijk dat die bezoekers actie ondernemen op je website. Dus een goede call-to-actions, inschrijfformulieren, productpagina’s zijn daarbij een belangrijk onderdeel.

Natuurlijk kunnen we wel een globale schatting maken wat SEO je gaat opleveren. Daarvoor kijken we eerst naar de gemiddelde CTR (click through rate) van een zoekresultatenpagina (SERP) van Google.

Gemiddelde CTR Google resultaten per positie
Gemiddelde CTR per positie in Google

Deze grafiek laat zien dat 34,2% van alle zoekers op de nummer 1 positie in Google klikt. Sta je op plek 18 dan klikt 1,8% door naar je website. Sta je lager, dan heb je kans dat je enkele tot geen bezoekers op een zoekwoord krijgt.

Rekenvoorbeeld voor indicatie van de ROI van SEO

Dan gaan we nu een rekensom maken. Stel jij verkoopt must-have wandelkaarten en je hebt een pagina gericht op het zoekwoord “wandelroutes Drenthe”. Je wilt deze pagina gebruiken om je bezoekers nuttige informatie te bieden, maar ook zodat ze uiteindelijk jouw wandelkaart van Drenthe kopen.

Voordat we kunnen rekenen, hebben we eerst wat data nodig

  • Er zijn 6400 maandelijkse zoekopdrachten op “wandelroutes drenthe”
  • Je pagina scoort nu nog vrij slecht en staat op positie 17
  • Het gemiddelde conversiepercentage van je webshop is 2%
  • De wandelkaart Drenthe kost €45,

In dit voorbeeld laten we het onderzoek dat nodig is om te bepalen hoe kansrijk het is om hoog op een zoekwoord te ranken even buiten beschouwing. We gaan ervan uit dat dit goed te doen moet zijn.

Na het optimaliseren is het je gelukt om op plek 3 in Google te komen. Plek 3 heeft een CTR van gemiddeld 11,4%. Dat houdt in dat van de 6400 keer dat iemand op “wandelroutes Drenthe” zoekt er 730 bezoekers naar jouw pagina klikken.

De rekensom is: 6400 (maandelijkse zoekopdrachten) x 11,4% (gem. CTR Google SERP) = 730

Het gemiddelde conversiepercentage van je webshop is 2%. Dus 730 x 2% = 15. Je verkoopt nu maandelijks 15 kaarten. 15 x €45 = €675 euro aan maandelijkse omzet.

Je was toch nog niet helemaal tevreden en het is een tijdje later gelukt om op plek 1 in Google te komen. Met dezelfde berekening levert je dat nu 2190 bezoekers per maand op en €1970,- aan omzet.

Dit rekenvoorbeeld helpt je om snel een indicatie te krijgen wat het behalen van een bepaalde positie voor een zoekterm je potentieel oplevert.

Als je in Google van plek 8 naar plek 3 stijgt, levert je dat 3.5x zoveel relevante bezoekers op! (én mogelijk dus ook 3.5x zoveel conversie!)

Er zijn veel variabelen die invloed hebben en je weet nooit 100% zeker of je conversiepercentage gelijk blijft met je nieuwe stroom bezoekers. Maar het helpt je absoluut met inschatten voordat je gaat optimaliseren.

Meestal rankt een artikel op meerdere zoekwoorden, je zogenaamde secundaire zoekwoorden. Dat betekent dat het totaal aantal bezoekers en dus ook je uiteindelijke omzet hoger is dan dit voorbeeld.

Hoe werkt SEO? – De Basis

Als het goed is weet je nu wat SEO is en hoe Google werkt. Maar hoe werkt SEO dan?

Bij zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je website op alle factoren die zoekmachines belangrijk vinden én waar jij invloed op kunt hebben goed staat en geoptimaliseerd is.

Een voorbeeld: Stel iemand zoekt op ‘communicatieadviseur Utrecht’ en jij bent een communicatieadviseur in Utrecht. Dan wil je op deze zoekterm gevonden worden.

Dat gaat niet vanzelf. Daarom moet je zoemachines duidelijk maken dat jouw website voor deze zoekopdracht relevant is.

Het optimaliseren van je website bestaat uit verschillende activiteiten. Die activiteiten zorgen er vervolgens samen voor dat je site beter scoort in zoekmachines.

Deze activiteiten zijn op te delen in de drie pijlers die ik eerder in dit artikel noemde, namelijk: Techniek, Content en Autoriteit.

De pijlers van zoekmachine optimalisatie uitleg

Techniek

Je website moet technisch helemaal in orde zijn, punt. Ik kan me voorstellen dat je je hier liever niet zelf mee bezig houdt, tenzij je een developer bent natuurlijk.

Op het moment dat de techniek goed staat, kan jij namelijk meer focus leggen op het schrijven van goede content.
Wat valt er dan zoal onder de technische seo? Dat is bijvoorbeeld;

Zorg voor een website die op mobiel en desktop goed en snel laadt.
Je website moet een duidelijke navigatie- en linkstructuur hebben.
Je website moet goed door zoekmachines gelezen kunnen worden
Zorg voor een website die op mobiel en desktop goed en snel laadt.

Duidelijke en relevante content schrijven

De content van je website schrijf je voor je gebruiker en niet (direct) voor zoekmachines. Want een blije gebruiker is vaak ook een blije zoekmachine.

Google houdt bij of bezoekers jouw content prettig vinden. Dit doet de zoekmachine bijvoorbeeld door het bijhouden hoe lang bezoekers op je website blijven en of ze doorklikken, maar ook of ze meteen terugklikken naar de zoekresultaten om een andere website te vinden.

Hoewel je jouw content schrijft voor je gebruiker, wil dit niet zeggen dat je geen rekening met zoekmachines moet houden. Je kunt je teksten namelijk wel zo schrijven dat Google snapt waar het over gaat, zonder dat dit vervelend is voor je lezers. Een zoekwoorden onderzoek helpt je daar bij.

Zoekwoordenonderzoek doen

Door een grondig zoekwoordenonderzoek te doen, kan je je content optimaliseren voor bepaalde relevante zoekwoorden. Zonder hierbij je gebruiker uit het oog te verliezen.

Neem dit artikel dat je nu aan het lezen bent als voorbeeld. Het artikel is bijvoorbeeld meer gericht op het woord ‘SEO’ dan op het woord ‘zoekmachineoptimalisatie’. Dat is geen toeval natuurlijk. Dat is een bewuste keuze keuze is gebaseerd op mijn seo strategie, contentstrategie en zoekwoordenonderzoek.

In de basis gaat semantiek bij zoekmachines over het volgende;

De intentie van een zoekopdracht.
De relatie tussen de zoekopdracht, woorden, zinnen en website content die gerelateerd zijn aan de intentie.

Vroeger kon je een webpagina nog volstoppen met zoektermen en er vervolgens ook op gevonden worden. De algoritmes zijn stukken slimmer geworden en kunnen dus beslissingen nemen op basis van de betekenis van een zoekterm in verhouding tot de betekenis van content.

Voorbeeld semantiek

Ik zal een simpel voorbeeld geven van semantiek bij zoekmachineoptimalisatie.

Stel je gaat iemand die nog nooit van ‘roomijs’ gehoord heeft, vertellen wat ‘roomijs’ is. Wat vertel je dan? Dat het een koude, romige en lekkere substantie is? Of vertel je dat roomijs wordt gemaakt van melk, suiker en eieren? Vertel je dat je ijs alleen kunt bewaren in de diepvries?

Je ziet nu al dat je de term roomijs van heel veel verschillende kanten kunt belichten. Als je vanuit de semantiek gedacht een artikel over roomijs zou schrijven, dan zou je de volgende onderwerpen kunnen belichten;

  • De ingrediënten van roomijs
  • Hoe wordt roomijs gemaakt
  • Verschillende smaken roomijs
  • De historie van roomijs
  • Hoe moet je roomijs bewaren
  • Hoe lang kan je roomijs bewaren
  • Waar kan je roomijs kopen
  • Hoe wordt roomijs gegeten
  • Enz.

Wikipedia is een uitstekend voorbeeld van semantiek. Bekijk maar eens de wikipediapagina van Ice Cream. Ze beschrijven het onderwerp ontzettend compleet. En wat ze vervolgens doen is vanuit de pagina Ice Cream, doorlinken naar allerlei gerelateerde artikelen. Ze werken zo dus aan een ijzersterke interne linkstructuur.

Autoriteit en linkbuilden

De autoriteit van je website omvat met name de interne linkstructuur van je website én links van andere websites naar jouw website, zogenaamde backlinks en social shares.

We gaan nog even verder met de ice cream pagina van Wikipedia. Vanuit dit uitgebreide artikel, wordt doorgelinkt naar allerlei artikelen waar je wellicht meer over wilt weten. De tekst staat vol met interne links. Dit zijn relevante links, omdat er alleen gelinkt wordt op het moment dat dat waarde toevoegt voor de bezoeker. Dat is goed voor de autoriteit van je pagina’s en dus van je website.

Backlinks zijn een sterk signaal voor zoekmachines. Google vind dat als andere websites naar jouw website linken, dat dat betekent dat je relevante en goede content biedt. Als die linkende websites dan ook nog qua inhoud en onderwerp overeenkomen, dan is dat goed voor je ranking. Trucjes uithalen die Google verbiedt kunnen leiden tot een penalty van de zoekmachine.

Zoekmachines zien het liefste dat backlinks natuurlijk ontstaan. Dat is namelijk echt een signaal dat jouw content gewaardeerd wordt. Toch zijn er wel manieren waarop je slim kunt linkbuilden, zonder dat Google je daarrvoor straft.

Google geeft pagina’s en websites die een autoriteit zijn op een bepaald onderwerp vaak een hoge ranking.

Gebruiksvriendelijkheid

Ik zie je denken, er waren toch drie pijlers belangrijk? Klopt, maar deze vierde pijler omvat alle drie de eerder genoemde pijlers. Gebruiksvriendelijkheid moet een soort van rode draad door je website zijn. Verlies jezelf dus niet in slechts één van bovenstaande factoren, maar zorg dat je blijft werken aan alle factoren.

Ranking factor

Gebruiksvriendelijkheid wordt een nóg belangrijkere ranking factor en is eigenlijk dus de overstijgende factor van de drie genoemde pijlers. Blijf daarom altijd je eigen doel en je doelgroep in het oog houden. Je merkt nu waarschijnlijk al dat SEO niet een eenmalige actie is, maar een continu proces is waar je controle over houdt wanneer je het strategisch plant.

Welke punten zijn belangrijk voor een gebruiksvriendelijke en seo vriendelijke website? Door rekening te houden met de 13 onderstaande tips ben je al een heel eind op weg.

  • Een snelle laadsnelheid
  • Veiligheid, gebruik je een HTTPS verbinding?
  • Een duidelijke websitestructuur
  • Goede interne linkstructuur
  • Correct gebruik van titels en subtitels
  • Goed leesbare teksten
  • Goed gebruik van kleur en lettertypes
  • Geen overmatig gebruik van dezelfde keywords
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen
  • Reageer op comments
  • Een responsive website die op mobiel goed presteert.
  • Voorkom storende elementen die afleiden van de main content (advertenties, pop-ups etc.)
  • Zorg dat pagina’s minimaal 300 worden bevatten, maar liever nog meer.

Wat is lokale seo?

Lokale SEO gaat over het beter vindbaar maken van je bedrijf binnen een bepaalde regio of stad. Lokale SEO is met name interessant voor bedrijven met een fysieke locatie (kapper, bakkerij, winkel) of een regionaal service gebied (loodgieter, aannemer, elektriciën). Maar uiteindelijk heeft bijna elk bedrijf er baat bij om ook lokaal en in Google Maps gevonden te worden. Het richt zich dus op een goede vindbaarheid in een bepaald gebied.

Voorbeeld

Stel je bent net een nieuwe lunchroom gestart in Utrecht. Het zou dan geweldig zijn als shoppende mensen in Utrecht jou vinden wanneer ze op hun mobiel zoeken naar ‘lunchroom in de buurt’. Als je jou website goed inricht en je Google Mijn Bedrijf pagina hebt aangemaakt én volledig hebt gevuld, vergroot je de kans dat je zo lokaal goed gevonden wordt.

Zodra je vindbaar bent via Google Mijn Bedrijf verschijn je in de local pack van Google. Dat zijn de bedrijven die bij een lokale zoekopdracht bij het kaartje verschijnen.

Lokale SEO - Google Local Pack
Google Local Pack

Lokale SEO heeft niet alleen invloed voor mobiele zoekopdrachten, maar ook voor mensen die vanaf een laptop of computer zoeken.

Internationale SEO

Internationale SEO is de term die wordt gebruikt voor SEO bij meertalige websites of websites die in meerdere landen actief zijn. Een meertalige website kent op het gebied van SEO meer uitdagingen, daarom wordt er een speciale term voor gebruikt.

Stel je hebt een website die actief is in zowel Nederland als in België. Dan heb je te maken met drie talen, Nederlands, Vlaams en Frans. Om te zorgen dat je website in alle drie de talen goed vindbaar is, moet je je SEO inspanningen dus eigenlijk ook voor elke taal doen.

Bedenk maar dat een koelkast in het Vlaams ook wel frigo of ijtkast wordt genoemd en in het Frans frigo of réfrigérateur.

Zoekmachines worden wel steeds slimmer en het algoritme kan steeds meer betekenis begrijpen. Een grote algoritme-update uit 2019, de BERT-update, zorgt ervoor dat Google taal goed kan begrijpen. Aan de hand van context kan Google begrijpen of jij naar een ‘bank’ zoekt om op te zitten, of een ‘bank” zoekt om een nieuwe rekening te openen.

Taalverschillen

Ook qua taalverschillen tussen Nederlands en Vlaams zie je dat Google dat steeds beter begrijpt. Dus als je naar een frigo zoekt, krijg je koelkasten te zien van Nederlandse aanbieders.

Naast de content, speelt ook de techniek bij internationale SEO een belangrijke rol. Wanneer je voor elke taal je content herschrijft, ontstaat er duplicate content (dubbele content). En Google houdt niet van dubbele content.

Wanneer je dit niet goed inricht ziet Google elke versie in een andere taal als een dubbele versie. Google wil eigenlijk maar één versie indexeren. Dus dan zullen de andere talen niet worden geïndexeerd.

Als je dit wél goed inricht, dan toont Google de juiste pagina in de juiste taal in de zoekresultaten voor de zoeker.

Kan ik met SEO bovenaan in Google komen?

Ja dat kan absoluut. Misschien heb je nu nog het idee dat jouw concurrenten veel groter en actiever zijn of dat jouw website nog zo klein is dat een hoge plek in Google praktisch onmogelijk is. Dan heb ik goed nieuws, ook jouw site kan hoog in Google komen.

Het is een kwestie van goed naar je concurrenten kijken, een grondig en slim zoekwoordenonderzoek doen en dan een SEO strategie opstellen waarmee je gericht aan die hoge plek in Google kan werken.

Verwacht niet dat je direct die positie behaald, er kunnen best wat maanden overheen gaan voordat je resultaten ziet. Dat is zeker de moeite waard, omdat die eerste plek in google goed is voor 34% van alle kliks.

Moet ik investeren in SEO?

Of je moet investeren in SEO is in de meeste gevallen een makkelijke vraag. Want in de meeste gevallen is het antwoord: ja. Bovendien, je concurrentie doet het waarschijnlijk ook.

Bezoekers die via Google naar jouw website komen, converteren vaker dan bijvoorbeeld adverteren op social media. Dit komt omdat ze hebben gevonden waar ze ook werkelijk naar zochten.

Toch is SEO niet voor iedereen nodig of geschikt. De belangrijkste vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of je met SEO aan de slag zou moeten gaan zijn:

  • Gebruikt mijn doelgroep zoekmachines om mijn producten, diensten, artikelen te vinden?
  • Stelt mijn doelgroep vragen aan Google die ik zou kunnen beantwoorden?

Als je één van deze vragen met ja kunt beantwoorden dan weet je dat SEO iets is voor jouw organisatie / website. Je kunt gericht aan je vindbaarheid werken én dus meer bezoekers op je website krijgen.

Hoe snel zie ik resultaten van SEO?

Hoe snel je resultaat ziet van je SEO inspanning is geheel afhankelijk van jouw situatie. Bevind je je in een competetieve markt en is je concurrentie ook erg actief met SEO? Dan kost het je meer moeite en tijd. Bevind je je juist in een kleine markt op lokaal niveau, dan heb je best kans dat je snel een nummer 1 plek in Google bereikt.

Ben je een lokale ondernemer met een relatief kleine website of heb je een website met honderden pagina’s of misschien start je met een nieuwe website? Hoe concurrerend de sector is waar jij je in bevind is ook van invloed.

Gemiddeld genomen zie je de eerste concrete resultaten na ongeveer drie tot zes maanden, maar zoals gezegd kan het ook zo maar zijn dat je met één of twee weken al mooie resultaten ziet. Dit is geheel afhankelijk van jouw situatie.

Gratis seo checklist

Download de gratis SEO Checklist ‘Zo kom je hoger in Google’

Hogere posities in Google en meer grip op de ranking van jouw website?
Download deze checklist met concrete tips om hoger in Google te komen.

9 concrete SEO tips voor beginners

Hoe wordt je beter vindbaar in Google? Deze 9 tips helpen je website om beter gevonden te worden in Google. SEO lijkt soms een vaag begrip en de juiste optimalisaties verschillen voor iedereen. Maar met deze SEO tips voor beginners werk je aan concrete punten die je helpen hoger te ranken in Google.

  1. Beveilig je website met een SSL Certificaat
    Heeft jouw website een SSL certificaat? Dit kan je checken door te kijken of je url begint met https:// in plaats van http://. Gebruik je de Chrome browser, dan zie je voor je url een slotje staan. Een veilige verbinding is een ranking factor van Google en het zorgt ervoor dat je bezoeker een veiligere website ervaring heeft op jouw site.

    Bij je hosting partij kun je in de meeste gevallen een SSL certificaat op je site installeren. Er zijn hostingproviders waar dit gratis is, maar soms moet je ervoor betalen.
  2. Optimaliseer afbeeldingen
    Afbeeldingen kunnen je website erg vertragen, maar een website zonder afbeedlingen wil je ook niet. Door je afbeeldingen te optimaliseren kan je je laadsnelheid laag houden en ruimte op je server besparen. Je hebt geen afbeeldingen nodig van 5mb of groter. Sterker nog, je hebt liever zo klein mogelijke afbeeldingen. Ik streef ernaar om afbeeldingen onder de 100kb te houden, maar het liefste zelfs onder de 50kb.

    Hoe pak je dat aan?
    – Gebruik afbeeldingen in JPG formaat.
    – Verklein de afmetingen en verlaag de kwaliteit

    Dat doe je heel simpel met Squoosh van Google. Gebruik je wordpress? Dan kan je ook simpel plugins gebruiken als TinyPNG of Shortpixel.
  3. Geef afbeeldingen een ALT tekst
    Een alt-tekst is een tekst waarmee je jouw afbeeldingen beschrijft. Google kan afbeeldingen niet goed ‘lezen’, maar door gebruik van een ALT-tekst vertel je Google waar je afbeelding over gaat. Je afbeelding verschijnt dan sneller hoger i de zoekresultaten.

    Zorg dat je die teksten trouwens niet volstopt met keywords en je websitenaam. ALT-teksten worden namelijk ook gebruikt door voorleessoftware voor mensen met een visuele beperking.

    Gebruik je WordPress? Dan kan je de alt-tekst eenvoudig toevoegen vanuit je mediabibliotheek.
  4. Goed gebruik van koppen en titels
    Titels worden nogal eens verkeerd gebruikt. De H1 titel wordt met name wel eens verkeerd gebruikt. Zo komt het voor dat pagina’s helemaal geen H1 titel hebben. Of juist dat er meer dan één H1 titel op een pagina te vinden is. De H1 titel geeft zoekmachines aan waar je pagina over gaat.

    Een goede titelstructuur helpt zoekmachines snel te bepalen waar teksten en alineas over gaan. Welke titlestructuur moet je aan houden? Dat is simpel. Elke pagina mag maar één H1 titel hebben, dit is de hoofdtitel van je pagina.

    Vervolgens bouw je de tekst op in onderwerpen (H2) met sub-onderwerpen (H3) en soms zelfs sub-sub-onderwerpen (H4). Het is eigenlijk vrij logisch, als je veel in Word werkt dan ken je het principe van titels, voor je website is dat niet anders.
  5. Gebruik Google Search Console
    Heb je jouw website al aangemeld voor Google Search Console? Search Console is een tool die het zoekgedrag van je gebruiksers bijhoudt, zoals zoektermen waarop je wordt gevonden. Dit is een enorme bron van kennis voor je zoekwoordenonderzoek, het opdoen van nieuwe ideeën, maar ook of je site technisch goed staat.

    Gebruik je nog geen Google Search Console? Meld je dan aan.
  6. Intern linken
    Zorg dat je pagina’s op jouw website rondom een onderwerp aan elkaar linkt. Plaats in de tekst links naar deze pagina’s. Dit helpt je bezoeker om gerelateerde en verdiepende informatie over een onderwerp te vinden. Het helpt Google om te begrijpen hoe je site in elkaar zit en welke content belangrijk is.

    Stel je bent weer even een communicatieadviseur en je schrijft een artikel over makkelijk leesbare teksten. Link dan vanuit die tekst ook even naar één van jouw diensten en naar gerelateerde artikelen. Een deel van de waarde van je artikel wordt dan ook doorgegeven naar je dienstenpagina.
  7. Check regelmatig je website snelheid
    De laadsnelheid van een website is een belangrijke ranking factor. Niemand wil 6 seconden wachten voordat een pagina is geladen. Sterker nog Google berekende dat elke 100 milliseconde vertraging zo’n 7% aan conversie kost. Doordat gebruikers afhaken. Bij een bedrijf als Amazon zou dat op jaarbasis zo’n $16 miljard aan omzet kosten per 100ms.

    Via Google Pagespeed kan je de laadsnelheid een pagina testen. De informatie die je krijgt kun je gebruiken om je site te optimaliseren of aan je developer door te geven.

    Test dit met enige regelmaat voor een aantal verschillende belangrijke pagina’s. De resultaten kunnen nog wel eens verschillen. Dit is afhankelijk van jouw website en webserver.
  8. Links van Partners
    Backlinks van andere websites zijn belangrijk voor je autoriteit. Dus verkoop jij bijvoorbeeld producten, vraag dan of je leveranciers je met een link willen opnemen op hun website.

    Dit werkt natuurlijk voor allerlei soorten partners. Werk je veel samen met een bedrijf, of heeft iemand wel eens stuk over jouw bedrijf of product geschreven? Vraag dan of ze ook een linkje plaatsen.

    Let er wel op dat de backlinks relevant blijven. Als jij een webshop met hondenvoer hebt, dan heeft een linkje van een bevriende bakker niet heel veel zin, de relevantie ontbreekt dan.
  9. Yoast plugin
    Gebruik je WordPress? Dan is de Yoast SEO plugin een handige tool die meet of je pagina goed leesbaar is en of je hem op het gebied van SEO goed hebt ingericht. De plugin gebruikt een handig stoplicht om te checken of er verbeteringen zijn voor de leesbaarheid en voor de SEO.

    Zo zie je of je pagina goed scoort op je hoofd zoekwoord. Verlies jezelf er niet in om per sé het stoplichtje op groen te krijgen voor één zoekwoord. Gebruik de plugin vooral als indicatie.

    De plugin zorgt er ook voor dat je website een sitemap krijgt. Deze sitemap kun je vervolgens weer uploaden in Google Search Console. Zo blijft Google live op de hoogte van nieuwe pagina’s op jouw site!

    De plugin kan nog veel meer, dus verdiep je daar wel even in. Je vindt gratis uitleg in de Yoast Academy.
Gratis seo checklist

Download de gratis SEO Checklist ‘Zo kom je hoger in Google’

Hogere posities in Google en meer grip op de ranking van jouw website?
Download deze checklist met concrete tips om hoger in Google te komen.

Dat is de basis van SEO. Ga jij nu je SEO zelf doen?

In dit artikel heb ik je geprobeerd uit te leggen wat belangrijke factoren zijn voor zoekmachine optimalisatie. Wat belangrijk is om te onthouden is dat SEO een continu proces blijft. Uiteraard is SEO veel breder dan ik hier heb kunnen schetsen. Je hebt vooral een beeld van de basis gekregen en hopelijk heb je kunnen beslissen of je met SEO aan de slag moet gaan.

Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen? Neem dan contact op.

Ben jij een starter of heb je een beperkt budget? Dan hoop ik dat je genoeg handvatten hebt om een start met SEO te maken. Heb je toch liever iemand die over je schouders meekijkt en je adviseert? Bekijk dan vooral mijn SEO pakket voor starters. Elke maand help en adviseer ik je dan voor een klein bedrag per maand om meer bezoekers naar je website te krijgen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top