Home » SEO » Core Web Vitals: Is jouw website klaar voor deze Google update?
Core web vitals update google

Core Web Vitals: Is jouw website klaar voor deze Google update?

De Core Web Vitals update is het afgelopen jaar één van de meest besproken onderwerpen in de SEO community.

Google komt binnenkort met nieuwe page experience factoren die invloed hebben op je ranking, de Core Web Vitals. Daarom lees je in dit artikel alles over deze update en de Core Web Vitals.

Waarom is dit belangijk? Omdat het direct invloed kan hebben op de vindbaarheid van je website.

Scoor je goed op deze factoren, dan is dat positief voor de vindbaarheid van je website!

Table Of Contents

Een nieuwe Google update in mei 2021

In mei 2020 kondigde Google aan dat er nieuwe ‘page experience signals’ toegevoegd zouden gaan worden aan het zoekalgoritme. Afgelopen november kondigde Google een datum aan voor deze algoritme update.

In mei 2021 vindt er een update plaats waardoor de Core Web Vitals een ranking factor gaan worden. De Core Web Vitals zijn een set van metrics die de gebruikerservaring van je site beoordelen.

Google legt nóg meer focus op gebruikerservaring

Met deze aankomende update gaat Google nog meer focus op de gebruikerservaring van websites leggen.

De afgelopen jaren heeft Google al meerdere page experience factoren als rankingfactor toegevoegd aan het zoekalgoritme. De Core Web Vitals komen daar straks dus bij.

Lees ook: Website snelheid verbeteren, waarom is het belangrijk?

Gebruikerservaring (page experience) als rankingfactor

Al sinds 2010 speelt gebruikerservaring een rol als ranking factor voor Google. In 2010 werd page speed een ranking factor en in de afgelopen jaren zijn daar nog verschillende factoren aan toegevoegd, zoals:

  • Page speed: hoe snel is je website
  • Mobile First Indexing: Is je website mobielvriendelijk? Google indexeert eerst je mobiele site.
  • HTTPS: Heeft je website een veilige verbinding?
  • Safe browsing: Bevat je website geen malware of andere schadelijke zaken
  • No Intrusive Interstitials: Is de content van je website goed toegankelijk? Geen storende banners, popups en advertenties

Vanaf Mei 2021 zijn de volgende factoren toegevoegd. Samen worden ze de Core Web Vitals genoemd:

  • Largest Contentful Paint
  • First Input Delay
  • Cumulative Layout Shift

Dit klinkt nogal technisch en uit de naam leidt je niet meteen af wat er precies wordt bedoeld. Daarom licht ik hieronder alle Core Web Vitals stuk voor stuk toe.

core web vitals page experience ranking factoren gebruikservaring website
bron: Google

Gebruikerservaring wordt nog belangrijker

Het is duidelijk dat voor Google gebruiksvriendelijkheid en de gebruikservaring van websites een steeds grotere rol krijgen in het bepalen van de positie in de zoekresultaten.

Google heeft als doel een zoeker de best mogelijke zoekervaring te bieden. Dit betekent allereerst natuurlijk, het beste antwoord op de vraag van een zoeker. Dus content blijft king! Vergeet dat niet.

Maar wat als een zoeker via Google naar een website met het beste antwoord wordt gestuurd. Stel je voor dat die 10 seconden laadtijd heeft en beeldvulllende popups toont. Bovendien heeft deze pagina geen veilige verbinding én de content verpringt net als je ergens wilt klikken?

Zou jij als zoeker dan blij zijn met het resultaat dat Google je heeft gegeven?

Wat zijn de Core Web Vitals?

De Core Web Vitals zijn een set aan metrics waarmee gemeten wordt hoe een pagina van je website laadt.

Deze web vitals bestaan uit 3 onderdelen waarin elk onderdeel een ander aspect meet. In normale taal gaat het om; laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit.

Wat is Largest Contentful Paint?

Largest Contentful Paint of LCP meet hoe lang het duurt voordat het grootste visuele element op een pagina is geladen. Dit kan zowel een tekst of een afbeelding zijn.

Dit is het grootste visuele element dat de gebruiker ook daadwerkelijk ziet. Een goede LCP score laat de gebruiker dus sneller zien wat hij of zij aan de website heeft.

Largest contentful paint - core web vitals
Largest Contentful Paint score

Een goede LCP score is een laadtijd onder de 2.5 seconden. Is de laadtijd tussen de 2.5 en 4 seconden? Dan is er ruimte voor verbetering. Alle scores lager dan 4 seconden vindt Google niet ok.

Dan is de kans groter dat een bezoeker snel weer wegklikt, omdat de website te langzaam laadt.

Wat is First Input Delay?

First Input Delay of FID is een interessante factor van de Core Web Vitals. Het meet hoe snel een website reageert op input van de bezoeker.

Denk bijvoorbeeld aan het klikken op een dropdown menu. Als het openen van dit menu 0.8 seconde duurt dan is dat te lang. 0.8 seconden lijkt weinig, maar als website bezoeker voelt dit echt als traag.

First Input Delay - Web vitals - Google update 2021
First Input Delay score

Je hebt een goede FID score wanneer de elementen binnen 100ms reageren. Tussen de 100 en 300ms is ok, maar kan beter. Alle scores onder de 300ms zijn niet goed. Daar moet echt wat aan gebeuren.

Wat is Cumulative Layout Shift?

Cumulative Layout Shift of CLS klinkt ingewikkeld, maar ik weet zeker dat je het kent.

Je komt op een website, je wilt nét op die knop klikken en dan verspringt alles ineens een stukje waardoor je mis klikt. Of erger, je klikt net op een advertentie of andere knop waardoor je naar een andere pagina gaat. Super irritant. Dat is CLS.

Cumulatice layout shift - Google update
Cumulative Layout Shift score

Cumulative Layout Shift meet de visuele stabiliteit bij het laden van een pagina. Een goede CLS score is lager dan 0.1 bij 75% of meer van je website bezoeken. Heb je een score tussen de 0.1 en 0.25 dan is dat ok, maar kan beter. Wanneer je score 0.25 of hoger is, dan is er werk aan de winkel.

Lees dit artikel om te ontdekken wat CLS is en hoe Google de CLS score berekent.

Gratis seo checklist

Download de gratis SEO Checklist ‘Zo kom je hoger in Google’

Hogere posities in Google en meer grip op de ranking van jouw website?

Heeft de Core Web Vitals update invloed op mijn SEO?

Je bent de afgelopen tijd druk geweest met je content en het optimaliseren van je website. Waarmee je een aantal goede posities in Google hebt bereikt en je traffic is flink toegenomen.

Ben jij nieuw met SEO? Lees dan SEO voor beginners

En uitgerekend nu komt Google met een update waardoor je wéér aan de slag moet? Dat is het continu veranderende speelveeld van SEO. 🙂

Google heeft vrij letterlijk aangegeven dat de Core Web Vitals een ranking factor gaan worden.

Nu is er wel vrij veel discussie over in welke mate de core web vitals invloed gaan hebben op je rankings. Heel kort, niemand weet het antwoord daar precies op.

Er zijn in het verleden updates geweest waar nieuwe ranking factoren langzaam steeds zwaarder gingen wegen. En er zijn updates geweest waarbij in slechts enkele dagen alles anders werd in de rankings.

Bedrijven die al tijden bovenaan stonden waren ineens praktisch uit Google verdwenen, en vice versa.

Danny Sullivan van Google zie in een tweet dat het waarschijnlijk is dat de core web vitals update langzaam aan wordt uitgerold. Zo wordt voorkomen dat alles in een keer veranderd.

Waarna hij nog toevoegde dat een plotselinge overgang niet waarschijnlijk is en dat later in de tijd de factoren zwaarder zouden kunnen gaan wegen.

Moet ik wat met de Core Web Vitals voor mijn site?

Moet je dan nu wat met deze informatie voor je website? Ik zou er zeker wat mee doen. Je weet nu van te voren dat dit rankingfactoren gaan worden. Maar je weet niet precies hoe zwaar deze factoren vanaf mei 2021 wegen.

Het staat vast de Core Web Vitals straks ranking factoren zijn voor je website.

Je hebt nu nog de tijd om te zorgen dat je website goed scoort voor de Core Web Vitals. Dan weet je zeker dat het straks geen negatieve impact op je rankings gaat hebben.

Het is vaak makkelijker om je rankings te behouden, dan om terug te klimmen als je gedaald bent.

Dus:

  1. Meten: Zorg in ieder geval dat je zo snel mogelijk gaat meten hoe je belangrijkste pagina’s scoren op de Core Web Vitals.
  2. Weten: Zorg dat je weet waar mogelijk knelpunten liggen. Dat helpt je in ieder geval om nu een gedegen beslissing te nemen om er wat meet te doen
  3. Actie: Zorg dat je belangrijkste pagina’s goed scoren voor de Core Web Vitals. Heb je nu geen tijd of budget? Kijk waar je met relatief kleine aanpassingen toch winst kan pakken.

Hoe meet ik de Core Web Vitals voor mijn website?

De Core Web Vitals kan je op verschillende manier meten. Hieronder vind je alle tools om de Web Core Vitals te meten.

Tools om de Core Web Vitals te meten

  • Google Pagespeed Insights
    Met GPSI meet je de laadsnelheid van je website. Hier vind je ook de core web vitals tussen en zo zie je meteen de score voor je pagina. Met eze tool meet je per pagina en krijg je inhoudelijke informatie.
  • Google Search Console
    Waarschijnlijk gebruik je Google Search Console al voor je website. In het menu vind je het odnerdeel ‘Site Vitaliteit’. Daar vind je rapporten over hoe je website scoort op de Core Web Vitals. Hier zie je overzichtelijk hoeveel pagina’s goed, ok en slecht scoren.
  • Lighthouse (wat meer geavanceerd):
    Lighthouse is een onderdeel van de Chrome browser. Door op je pagina ‘rechtermuisknop’ en dan ‘inspecteren’ te klikken open je het inspectievenster. Bovenin vind je een menu waar lighthouse in staat. (klik op deze >> pijltjes als lighthouse niet in beeld is. Dan opent het menu zich.)

Conclusie

De Core Web Vitals update in Mei 2021 gaat invloed hebben op je rankings. Het is nu nog afwachten in welke mate dat gaat zijn. Danny Sullivan van Google lijkt te zeggen dat de update langzaam ingevoerd wordt en dat de Core Web Vitals in de tijd zwaarder gaan wegen.

Dat is alleen niet zeker. Dus zorg jij dat je website op tijd klaar is voor deze update?

Onthoudt dat het schrijven van waardevolle content het allerbelangrijkste blijft. Een volledig gebruiksvriendelijke website met slechte content zal altijd slechter ranken dan een wat minder geoptimaliseerde website met de allerbeste content.

Ik kan je helpen

Wil je werken aan je online vindbaarheid? Ik help je graag met je zoekmachine optimalisatie en seo teksten. Ik bied maandelijkse seo pakketten waarmee ik je website elke maand een stukje beter vindbaar maak.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top