Werkwijze
Mijn werkwijze als SEO Specialist
Hoe ga ik te werk in een SEO traject?
Het is belangrijk om van te voren duidelijk te hebben hoe het SEO proces eruit ziet. Een SEO traject heeft namelijk meer tijd nodig om op gang te komen dan bijvoorbeeld bij adverteren in zoekmachines. Lees daarom meer over mijn werkwijze als freelance seo specialist.
Dit komt door de ruim 200 factoren waar Google rekening mee houdt en de verschillende onderdelen die in een SEO traject geoptimaliseerd worden.
Hieronder licht ik mijn werkwijze toe. Ontdek de verschillende fasen uit die ik in een compleet SEO traject doorloop. Uiteraard staat dit niet vast. Welke stappen (meer) aandacht krijgen verschilt per website. De ene website heeft meer baat bij technische SEO en bij een andere website heeft juist de content aandacht nodig.
Welke fasen voor de site van jouw bedrijf nodig zijn, bepalen we in de aanloop van een traject. Deze werkwijze staat dus nooit volledig van te voren vast.
Benieuwd hoe jouw site ervoor staat? Neem dan vrijblijvend contact op.
Benieuwd naar jouw kansen in Google?
Neem contact met mij op, dan bekijken we de mogelijkheden voor jouw bedrijf.
Werkwijze SEO traject
0. Kennismaking
Allereerst leer ik graag jouw bedrijf kennen. In welke markt bevindt jouw bedrijf zich, wie is de doelgroep, hoe positioneert je organisatie zich en welke kennis is er in huis.
Wat doe je al aan marketing en hoe is dat ingericht. Wat zijn de doelstellingen en zijn er KPI's vastegesteld? We bespreken wat jouw wensen en verwachtingen zijn van zoekmachine optimalisatie. En ik ben benieuwd op welke zoektermen jullie je nu richten.
Graag kom ik hiervoor langs, maar uiteraard kan dit ook telefonisch, via skype of per mail.
1. 0-meting
In deze fase leg ik de fundering voor het SEO traject, zodat we alles goed kunnen volgen en meten. Indien nodig zorg ik voor een juiste inrichting van Google Analytics en Search Console.
Ik doe een 0-meting voor de ranking van alle geslecteerde zoekwoorden waar de site nu op rankt. Dit zijn de zoekwoorden waar de site nu op rankt en die tijdens de kennismaking naar voren zijn gekomen.
2. Technische review
De techniek mag de vindbaarheid van jouw site niet in de weg staan. Tijdens de technische review doe ik een volledige website audit. Ik controleer de site op ruim 50 punten. Denk onder andere aan gebroken links, interne links, afbeelding optimalsiatie, navigatie, backlinkprofiel.
Op basis van dit onderzoek presenteer ik een rapport met alle verbeterpunten. Deze punten kunnen indien gewenst meestal ook door mij opgelost worden.
3. Zoekwoordenonderzoek
Met het zoekwoordenonderzoek analyseer ik de huidig gebruikte zoekwoorden en breng ik relevante aanvullingen in kaart.
Dit doe ik op basis van een brainstorm met de klant, concurrentieonderzoek en verschillende tools. Dit resulteert in een lijst relevenate zoekwoorden met hoge potentie. Ik zorg dat deze zoekwoorden natuurlijk aansluiten bij je doelgroep en je organisatie. Deze zoekwoorden worden toegevoegd aan de 0-meting.
4. SEO Strategie
Alle data en informatie uit voorgaande fasen vat ik samen in een heldere SEO strategie. Deze strategie bevat alle te verbeteren punten. Het is de basis en de planning waarmee ik aan de slag ga om je website te optimaliseren.
Ik werk op een gestructureerde manier zodat de klant mee kan kijken en helder heeft waar ik aan werk. Daarnaast houd ik je op de hoogte met een maandelijkse rapportage.
5. On-page SEO & Lokale vindbaarheid
Op basis van de geselecteerde zoekwoorden kan ik bestaande content optimaliseren. Voor nieuwe zoekwoorden schrijf ik frisse teksten geoptimaliseerd voor Google. Als je zelf de kennis in huis hebt om wervende teksten te schrijven is dat natuurlijk prima, dan adviseer ik hierin graag.
In deze fase pak ik ook punten op die gerelateerd zijn aan de technische review, zoals o.a. paginaopbouw.
Voor bedrijven met een lokale (te bezoeken) vestiging is lokale SEO onmisbaar. Maar ook voor bedrijven zonder bezoekadres help ik om óók lokaal beter gevonden te worden.
7. Autoriteit
De autoriteit van je website is een belangrijke graadmeter voor Google om je positie de zoekresultaten te bepalen. Inkomende links (backlinks) van websites naar jouw website zijn hierin belangrijk. Deze inkomende links moeten relevant zijn voor jouw website en ook zelf een hoge autoriteit hebben.
In een grondige analyse breng ik potentiële partners in kaart. Hierin neem ik zowel gratis vermeldingen als betaalde mogelijkheden mee. Denk bijvoorbeeld aan gastblogs of samenwerkingen.
8. Analyse & onderhoud
Na het optimaliseren is het tijd voor analyseren en onderhoduen van je site. welke invloed hebben de aanpassingen gehad en waar liggen nog kansen om verder te groeien?
Maandelijks doe ik een volledige website audit. Daarin breng ik nieuwe mogelijkheden in kaart. Kunnen we nieuwe landingspagina's en content maken? Of kunnen we nieuwe elementen implementeren? Omdat een website continu in beweging is kunnen er makkelijk foutjes insluipen. Daarom houd ik een vinger aan de pols, zo blijft je site goed presteren.
0. Kennismaking
Allereerst leer ik graag jouw bedrijf kennen. In welke markt bevindt jouw bedrijf zich, wie is de doelgroep, hoe positioneert je organisatie zich en welke kennis is er in huis.
Wat doe je al aan marketing en hoe is dat ingericht. Wat zijn de doelstellingen en zijn er KPI's vastegesteld? We bespreken wat jouw wensen en verwachtingen zijn van zoekmachine optimalisatie. En ik ben benieuwd op welke zoektermen jullie je nu richten.
Graag kom ik hiervoor langs, maar uiteraard kan dit ook telefonisch, via skype of per mail.
1. 0-meting
In deze fase leg ik de fundering voor het SEO traject, zodat we alles goed kunnen volgen en meten. Indien nodig zorg ik voor een juiste inrichting van Google Analytics en Search Console.
Daarnaast doe ik een 0-meting voor de ranking van alle geslecteerde zoekwoorden waar de site nu op rankt. Dit zijn de zoekworoden waar de site nu op rankt en die tijdens de kennismaking naar voren zijn gekomen.
2. Technische review
De techniek mag de vindbaarheid van jouw site niet in de weg staan. Tijdens de technische review doe ik een volledige website audit. Ik controleer de site op ruim 50 punten. Denk onder andere aan gebroken links, interne links, afbeelding optimalsiatie, navigatie, backlinkprofiel.
Op basis van dit onderzoek presenteer ik een rapport met alle verbeterpunten. Deze punten kunnen indien gewenst meestal ook door mij opgelost worden.
3. Zoekwoordenonderzoek
Met het zoekwoordenonderzoek analyseer ik de huidig gebruikte zoekwoorden en breng ik relevante aanvullingen in kaart.
Dit doe ik op basis van een brainstorm met de klant, concurrentieonderzoek en verschillende tools. Dit resulteert in een lijst relevenate zoekwoorden met hoge potentie. Ik zorg dat deze zoekwoorden natuurlijk aansluiten bij je doelgroep en je organisatie. Deze zoekwoorden worden toegevoegd aan de 0-meting.
4. SEO Strategie
Alle data en informatie uit voorgaande fasen vat ik samen in een heldere SEO strategie. Deze strategie bevat alle te verbeteren punten. Het is de basis en de planning waarmee ik aan de slag ga om je website te optimaliseren.
Ik werk op een gestructureerde manier zodat de klant mee kan kijken en helder heeft waar ik aan werk. Daarnaast houd ik je op de hoogte met een maandelijkse rapportage.
5. On-page SEO & Lokale vindbaarheid
Op basis van de geselecteerde zoekwoorden kan ik bestaande content optimaliseren. Voor nieuwe zoekwoorden schrijf ik frisse teksten geoptimaliseerd voor Google. Als je zelf de kennis in huis hebt om wervende teksten te schrijven is dat natuurlijk prima, dan adviseer ik hierin graag.
In deze fase pak ik ook punten op die gerelateerd zijn aan de technische review, zoals o.a. paginaopbouw.
Voor bedrijven met een lokale (te bezoeken) vestiging is lokale SEO onmisbaar. Maar ook voor bedrijven zonder bezoekadres help ik om óók lokaal beter gevonden te worden.
7. Autoriteit
De autoriteit van je website is een belangrijke graadmeter voor Google om je positie de zoekresultaten te bepalen. Inkomende links (backlinks) van websites naar jouw website zijn hierin belangrijk. Deze inkomende links moeten relevant zijn voor jouw website en ook zelf een hoge autoriteit hebben.
In een grondige analyse breng ik potentiële partners in kaart. Hierin neem ik zowel gratis vermeldingen als betaalde mogelijkheden mee. Denk bijvoorbeeld aan gastblogs of samenwerkingen.
8. Analyse & onderhoud
Na het optimaliseren is het tijd voor analyseren en onderhoduen van je site. welke invloed hebben de aanpassingen gehad en waar liggen nog kansen om verder te groeien?
Maandelijks doe ik een volledige website audit. Daarin breng ik nieuwe mogelijkheden in kaart. Kunnen we nieuwe landingspagina's en content maken? Of kunnen we nieuwe elementen implementeren? Omdat een website continu in beweging is kunnen er makkelijk foutjes insluipen. Daarom houd ik een vinger aan de pols, zo blijft je site goed presteren.