Zoekmachineoptimalisatie is belangrijk voor je business. punt. Dat durf ik wel te stellen. Doe jij er al wat mee? Vaak hoor ik dat SEO maar vaag is en dat het onduidelijk is wat het oplevert. Die gedachte is natuurlijk niet juist. Waarom is dat? SEO is niet vaag, het is ontzettend goed meetbaar en je bereikt bezoekers die specifiek zoeken. SEO mag dan ook eigenlijk niet ontbreken in een marketingstrategie. Goed het tipje van de sluier heb je nu al gehad. Wil jij geen klanten, omzet en bezoekers mislopen? Lees dan verder waarom je SEO niet links moet laten liggen.
- Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie?
- Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO) in het kort?
- Met SEO ontvang je meer bezoekers via Google
- Je bezoekers zijn al op zoek naar iets
- SEO is geschikt voor elke doelstelling en fase van de klantreis
- Organische bezoekers zijn gratis
- Hoe hoger je staat, hoe meer bezoekers je ontvangt
- Laat je concurrentie geen voorsprong in Google krijgen
- Google verandert het algoritme voortdurend
- SEO is als een sneeuwbal
- Waarom is zoekmachine optimalisatie dus belangrijk?
Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie?
Het doel van zoekmachine optimalisatie is om meer relevante bezoekers naar je website te krijgen. Met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, richt je je erop om bovenaan in Google te komen. Hoe hoger je pagina staat, hoe beter zichtbaar en hoe meer mensen er op klikken. Meer bezoekers leidt tot meer leads, verkopen en dus omzet.
Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO) in het kort?
Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd. Dit staat voor Search Engine Optimization. Bij het optimaliseren richt je je op verschillende gebieden van je website. Het doel is altijd om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke ervaring te creëren voor je bezoeker.
De techniek van je website moet goed zijn en geen belemmeringen voor je bezoekers opleveren. Denk hierbij aan laadsnelheid, hoe veilig is je website en , de content van je website en zorg je dat er genoeg links van andere websites naar jouw website zijn.
Daarnaast is goede content een must. Bij SEO ga je kijken hoe je deze content zo effectief mogelijk kunt richten op zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt. De tekst moet daarbij natuurlijk wel altijd prettig leesbaar blijven voor je bezoekers.
Ten slotte kijk je naar het aantal links van andere websites naar jouw pagina’s, dit heet ook wel linkbuilding. Hoe relevanter de link en hoe meer autoriteit een website heeft, hoe waardevoller de link is voor jouw website.
De basics van zoekmachine optimalisatie zijn:
- Techniek: Een snelle laadtijd en een veilige verbinding.
- Content: Goede content en pagina’s die waarde bieden voor je bezoeker.
- Autoriteit: Voldoende relevante links van andere websites naar jouw website.
Met als doel de best mogelijke gebruikerservaring te bieden aan je bezoekers.
Met SEO ontvang je meer bezoekers via Google
Wanneer zoekmachine optimalisatie succesvol wordt ingezet leidt dit tot meer relevante bezoekers op je website. Hoe hoger jouw website in de resultaten van de zoekmachine staat, hoe meer mensen op jouw pagina klikken. Staat jouw website op plek 1 in google dan kan je zomaar tussen de 20% en 35% van alle kliks ontvangen. Staat je website op pagina 2 of lager, dan zakt het al naar 1,5% en lager. Met je website op pagina 1 in Google staan is dus belangrijk. Dit gaat meestal niet vanzelf en daarom is zoekmachine optimalisatie dus belangrijk.
Je bezoekers zijn al op zoek naar iets
Zoekmachine optimalisatie is belangrijk voor jouw website omdat je direct inspeelt op relevante vragen van je bezoeker. Ze zijn dus al specifiek op zoek. Je hoeft ze niet over te halen, maar je moet er alleen voor zorgen dat jij er bent met het antwoord op hun vraag. Het conversiepercentage van organische bezoekers is daardoor vaak hoog.
Stel je voor dat iemand op zoek is naar een ‘avontuurlijke rondreis door Costa Rica’. Jij biedt die reis aan én je hebt een pagina daarop ingericht die volledig beschrijft waar deze bezoeker naar op zoek is. Dan is de kans al vrij groot dat je de interesse hebt van deze persoon. De persoon is namelijk niet op zoek naar zomaar een vakantie in Costa Rica, of een resort vakantie in Costa Rica. Nee, deze persoon wil een avontuurlijke rondreis.
Bedenk nu eens dat jouw pagina op de derde pagina in Google staat, hoe groot schat je de kans dat iemand op die pagina klikt? Bedenk nu eens dat jouw pagina in de top 3 resultaten in Google staat.
SEO helpt je om ervoor te zorgen dat zoekenden jouw schitterende content en aanbod ook daadwerkelijk te zien krijgen.
SEO is geschikt voor elke doelstelling en fase van de klantreis
SEO kan je inzetten voor elke fase waarin een potentiële klant zich bevindt. Iemand kan zich vooral nog aan het oriënteren zijn naar welk land hij op vakantie wil gaan. Hij hoorde een vriendin onlangs over de natuur in Midden Amerika praten en hij wil daar wel eens meer over weten. Welke landen liggen daar? Is het veilig? Hoe duur is reizen daar? Wat is er te doen? Daar kun je met content op inspelen.
Er zijn ook bezoekers die dat allemaal al hebben uitgezocht en al weten dat ze wel naar Costa Rica willen gaan. Ze gaan specifiek kijken naar locaties, activiteiten en mogelijke routes door het land. Wat voor reizen worden er aangeboden? Wat kost zo’n reis? Welke reisorganisatie past bij mij? Wat zijn must see’s en must do’s in Costa Rica?
Dan heb je nog de zoeker die alles heeft uitgezocht en alleen nog maar zijn vakantie wil boeken. Misschien nog twijfelt hij nog over de reisorganisatie of prijs. Maar deze persoon gaat een dezer dagen wel boeken. Deze persoon zal op specifieke zoekwoorden zoeken die koop of merk gericht zijn.
Organische bezoekers zijn gratis
Organische bezoekers zijn in eerste instantie niet helemaal gratis. Natuurlijk kost het zoekmachine optimalisatie traject tijd of geld. Maar voor de bezoekers die vanaf dat moment jouw website goed vinden, betaal je niets meer. Anders dan bij adverteren op social media of in Google, waarbij je per klik betaalt. Bovendien zorgt investeren in zoekmachine optimalisatie voor een lange termijn aanwas van bezoekers, waar adverteren direct geen bezoekers meer oplevert als je ermee stopt.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet meer moet adverteren, beiden vullen elkaar goed aan. Afhankelijk van de branche of niche waarin je je bevindt, is adverteren (naast SEO) misschien wel een must.
Hoe hoger je staat, hoe meer bezoekers je ontvangt
Een hoge positie in de zoekresultaten van Google levert meer bezoekers op. De eerste 5 zoekresultaten in Google krijgen samen ruim 82% van alle kliks. Staat jouw website op een plek op de tweede pagina dan is de kans dat iemand op jouw website klikt nog maar minder dan 1.5%. Daarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk. Door goed te optimaliseren, werk je volgens een plan aan hogere posities in Google.
Hoe weet je dan hoeveel bezoekers je kunt verwachten?
Dat kan je per zoekwoord inschatten. Stel jouw zoekwoord heeft 1000 maandelijkse zoekopdrachten en je pagina staat op de eerste plek in Google. Dan kun je rekenen op ongeveer 340 (+-34%) maandelijkse bezoekers.
Wanneer je pagina op positie 11 (bovenaan pagina 2 in Google) staat, dan kun je ongeveer 15 (1.5%) bezoekers per maand verwachten.
Laat je concurrentie geen voorsprong in Google krijgen
Op het moment dat je niet actief aan je vindbaarheid in Google werkt, maar jouw concurrenten wel, dan krijgen ze een voorsprong. Klinkt logisch. Het kan zelfs betekenen dat je concurrenten jouw posities in Google veroveren. Je website daalt dan dus in de zoekresultaten.
Daarom is het belangrijk dat jij ook bezig bent met SEO. Zorg dat je website technisch in orde is en dat je content perfect aansluit op de vragen van je doelgroep.
Google verandert het algoritme voortdurend
Het algoritme van Google verandert voortdurend. Google doet dagelijks meerdere kleine updates en een paar keer per jaar voert Google een grote update uit. Vaak wordt dit een Core Algorithm Update genoemd.
Deze updates zorgen er nog wel eens voor dat een goed presterende website ineens niet meer goed presteert. En andersom komt dan ook voor. Vaak komen zulke dalingen na een update voort uit minder gebruiksvriendelijke punten van een website.
Daarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor je website. Je wilt zo min mogelijk last hebben van updates. Een SEO specialist heeft veel kennis van Google en de richtlijnen die Google hanteert. Dit kan helpen om plotselinge dalingen te voorkomen.
SEO is als een sneeuwbal
Het welbekende sneeuwbaleffect gaat ook op voor SEO. Een rollende sneeuwbal die eenmaal rolt of die jij blijft rollen wordt steeds groter. Als je volgens een goed plan en met consistentie aan je vindbaarheid gaat werken, dan neemt de opbrengst steeds meer toe. Het is namelijk zo dat je website op steeds meer zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden vindbaar wordt wanneer je meer relevante content blijft plaatsen. In het kort, de moeite die jij erin steekt blijft gelijk, maar de opbrengst neemt toe.
Waarom is zoekmachine optimalisatie dus belangrijk?
Laat jij onnodig super relevante bezoekers links liggen? Zoekmachine optimalisatie is belangrijk omdat het je grip geeft op hoe je website in Google presteert, het leidt tot meer organische bezoekers en dus meer leads, verkopen oftewel omzet. Bovendien zorg je ervoor dat je je concurrenten voor blijft, of ze in ieder geval geen voorsprong geeft. SEO werkt exponentieel zolang je consistent en volgens een goede strategie en zoekwoordenonderzoek te werk gaat. Lees ook welke SEO tools voor ZZPers en kleine ondernemers onmisbaar zijn bij SEO.
Maar dat is niet alles. Als je website op veel zoektermen in jouw vakgebied in de top resultaten te zien zijn, dan gaat men je als een autoriteit zien. Het is dus ook goed voor je naamsbekendheid.
Kortom, ben jij al druk met SEO? En als je nog niet begonnen bent, start er dan eens mee. Verdiep je erin of waarom niet je SEO uitbesteden aan een specialist?