Je bent op deze pagina beland omdat je weet dat zoekmachine optimalisatie belangrijk is om je business online te laten groeien en je zoekt de hulp van handige SEO tools. Up-to-date blijven in de wereld van SEO kan een behoorlijke taak kan zijn en daarom is de hulp van één of meer SEO tools als ZZPer of klein bedrijf onmisbaar. In deze lijst vind je tools die je moet kennen als je met SEO aan de slag gaat. De meesten van de 8 SEO tools in dit artikel zijn gratis en sommigen zijn betaald, en die zijn het dan ook zeker waard.
De beste SEO tools voor kleine bedrijven en zzp’ers
Er bestaan honderden seo tools die allemaal hun eigen voordelen en nadelen hebben. Het kan lastig zijn om de juiste tools te kiezen voor jouw bedrijf. De tools in deze lijst helpen je om de belangrijkste elementen van SEO makkelijker te maken.
- De beste SEO tools voor kleine bedrijven en zzp’ers
- Google Analytics (gratis)
- Google Search Console (gratis)
- Answer the public (gratis)
- Google Ads Keyword Planner (gratis)
- Screaming Frog (gratis tot 500 urls per site / £149,- per jaar)
- Yoast SEO (gratis en betaald)
- SEO Powersuite (vanaf €299 per jaar)
- Semrush (vanaf €119,95 per maand)
- Met welke van deze SEO tools ga jij aan de slag?
Google Analytics (gratis)
Doel: Website performance en analyse
De kans is groot dat je Google Analytics wel kent. Mijn ervaring is dat de meeste kleine bedrijven en ZZP’ers Google Analytics namelijk wel hebben draaien (als je nu twijfelt, check het want deze tool is praktisch onmisbaar), maar hoe vaak kijk je ernaar en gebruik je Google Analytics wel écht?
Veel kleine ondernemers gebruiken de tool vooral om te kijken hoeveel website bezoekers ze in een bepaalde periode op hun website hebben gehad. Sommige gebruikers stellen ook doelen in om te meten hoeveel conversies er plaatsvinden op de site. En nog minder ondernemers gebruiken Google Analytics echt actief om hun website continu te verbeteren. Presteert jouw landingspagina zoals je wilt, blijven gebruikers lang genoeg, klikken ze nog even door en converteren ze uiteindelijk ook?
Google Analytics is gratis en geeft je dus gratiss bergen aan data over hoe bezoekers zich op je website gedragen. Je kunt bijvoorbeeld ook zien via welke weg ze op je website zijn gekomen. Is dat via Google, via social media of via een andere website? Zijn je bezoekers vooral man of vrouw, bezoeken ze je site voornamelijk op een mobiel of op een desktop? Ga zo maar door.
Google Analytics splitst je data op in 4 secties:
- Audience (Doelgroep): Leer je bezoekers kennen. Bekijk de demografische gegevens, waar ze vandaan komen en via welke device ze je website bezoeken etc.
- Acquisition (Acquisitie): Bekijk welke kanalen het meeste verkeer naar je website brengen. (Organisch, betaald, social media, referrals, email etc.)
- Behavior (Gedrag): In deze sectie zie je hoe bezoekers je website gebruiken. Op welke pagina’s ze zijn binnengekomen, of ze doorklikken, hoe lang ze op je website blijven en vanaf welke pagina ze je website weer verlaten.
- Conversions (Conversies): Je kunt doelen en conversies instellen om te volgen welke acties gebruikers op je site hebben voltooid. Dat kan van alles zijn, van een aankoop tot een contactformulier versturen of op een knop klikken.
Google Search Console (gratis)
Doel: Website performance in Google
Ook deze gratis tool is een must als je zelf met SEO bezig bent (en ook als je niet actief met SEO bezig bent trouwens). Waar Google Analytics vooral laat zien hoe bezoekers zich op je website gedragen, laat Google Search Console vooral zien hoe bezoekers je website vinden. Bovendien zie je in deze tool of er errors of problemen zijn die de vindbaarheid van je website negatief beïnvloeden.
In Google Search Console zie je op welke zoekwoorden mensen je website vinden, op welke positie je website in Google staat en hoevaak je website getoond wordt in Google. Je kunt deze SEO tool gebruiken voor monitoring, zoekwoordonderzoek, het uploaden van je sitemap naar Google en het oplossen van problemen.
Answer the public (gratis)
Doel: Zoekwoordonderzoek en contentideeën opdoen.
Deze gratis SEO tool brengt op een mooie en visuele manier ideeën in beeld voor nieuwe content. Door een aan jouw business gerelateerd zoekwoord of onderwerp in te typen, laat Answer the Public een zee aan vragen zien die mensen daadwerkelijk online vragen. Deze tool geeft je dus een goed idee van hoe en waarnaar mensen zoeken.
Let wel op dat je de instellingen even naar Nederlands zet als je voor een Nederlandse website op zoek bent naar ideeën.
Google Ads Keyword Planner (gratis)
Doel: Relevante zoekwoorden vinden
Deze tool is onderdeel van Google Ads, ja om te adverteren via Google. Maar de zoekwoordplanner van Google is ook uitermate geschikt om nieuwe zoekwoorden te vinden én om te kunnen inschatten hoeveel mensen maandelijks zoeken op die zoekterm. Je kunt een lijst met zoekwoorden die je al bedacht hebt invullen om het maandelijkse zoekvolume van die zoekwoorden te zien, of je kunt je website (tip: of die van concurrenten) invoeren om zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor je site of dus voor de site van je concurrent.
Screaming Frog (gratis tot 500 urls per site / £149,- per jaar)
Doel: Website analyse
Screaming Frog geeft je een heleboel informatie over je website. Afhankelijk van je bekendheid met zoekmachineoptimalisatie, is de hoeveelheid data soms een beetje overweldigend. Maar, of je beginner bent of SEO-expert, Screaming Frog is zo complex als je het zelf maakt. Voor kleine websites tot 500 urls is Screaming Frog gratis te gebruiken.
Maar als kleine ondernemer of zzp’er die niet dagelijks met SEO bezig is, kun je deze tool prima gebruiken voor:
- Alle statuscodes voor elke pagina van je website te controleren om er zeker van te zijn dat alle pagina’s naar behoren werken.
- Het checken van je url structuur. Klopt alles en ziet de structuur er netjes uit.
- Ontdek eventuele verweesde pagina’s, zogenaamde ‘orphan pages’ (pagina’s zonder interne links op uw site)
- Controleer je paginatitels op ontbrekende titels, duplicate titels, de lengte, enz.
- Controleer of elke pagina een metabeschrijving heeft en of ze niet dubbel zijn.
- Ontdek gebroken links (404s).
Yoast SEO (gratis en betaald)
Doel: WordPress plugin voor on-page SEO
Yoast SEO is een SEO-plugin voor WordPress. Van alle SEO plugins die er zijn voor WordPress is dit de meest aanbevolen plugin. Waarom? Hij werkt eenvoudig en er zit een actief bedrijf achter die de plugin continu verbetert en update.
Yoast SEO maakt het makkelijk om paginatitels en metabeschrijvingen te bewerken, zodat ze allemaal uniek zijn en geoptimaliseerd voor de zoekwoorden waarop u wilt ranken. Bovendien geeft de plugin door middel van een stoplicht (groen, oranje, rood) aan of je een pagina nog verder kunt verbeteren.
Let wel op want het stoplicht geeft slechts een indicatie en het is verleidelijk om een groen bolletje te halen. Soms kan een pagina die ‘rood’ scoort prima ranken. Blijf dus altijd nadenken over je content en gebruiksvriendelijkheid van je tekst.
SEO Powersuite (vanaf €299 per jaar)
Doel: Alles-in-één SEO tool
SEO powersuite is een betaalbare SEO tool die erg gebruiksvriendelijk werkt. Deze SEO tool is wat geavanceerder en raad ik aan als je als klein bedrijf of zzp’er actief met SEO bezig gaat voor je website. Dit pakket is zeker net zo compleet als SEMrush, alleen veel goedkoper. De tool bestaat uit 4 losse programma’s met elk hun eigen kracht. Deze seo tool is daarmee een echte alles in één tool waarmee je je volledige SEO strategie kunt uitvoeren en monitoren. Alle programma’s kun je onderling synchroniseren zodat je project altijd up to date is.
Website Auditor
Website Auditor is een crawler die je website helemaal doorlicht. (net als screaming frog). Het verschil is dat deze auditor alle technische problemen heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk in kaart brengt zodat je die eenvoudig kunt oplossen. Ook helpt deze tool je om on-page verbeteringen door te voeren. Een handige oplossing die ze bieden is de tf-idf oplossing die jouw content vergelijkt met die van de beste presterende pagina’s in Google.
Rank Tracker
Deze SEO tool uit de powersuite helpt je om zoekwoorden te vinden en om je posities te tracken. Je koppelt zoekwoorden eenvoudig aan je pagina’s zodat je je voortgang overzichtelijk kunt bijhouden. Je kunt je posities volgen voor verschillende zoekmachines en ook hoe je concurrenten scoren op die zoekwoorden. Met een keyword gap analyse kan je zien op welke zoekwoorden jij rankt en je concurrenten. Of bijvoorbeeld op welke je concurrenten wel scoren, maar jij niet en veel meer.
SEO Spyglass
Deze tool brengt al je backlinks in kaart met alle bijbehorende data. Dit doe je vervolgens ook eenvoudig voor je concurrenten. Je kunt dan een backlink gap analyse doen, zodat je weet welke sites wel naar je concurrenten linken maar niet naar jou.
Link Assistant
Dit is de laatste SEO tool uit de seo powersuite en deze helpt je met linkbuilding. Je kunt op veel verschillende manieren linkbuilding prospects in kaart brengen, ze benaderen en je gehele backlinkstrategie managen.
Bekijk SEO Powersuite pro – €299
Bekijk SEO Powersuite Enterprise – €699
Semrush (vanaf €119,95 per maand)
Een andere uitgebreide SEO-tool is SEMrush. Deze tool vraagt wel een wat grotere investering aangezien het SEMrush Pro pakket €119,95 per maand kost. Wil je alle features gebruiken dan betaal je €449,95 per maand. Net als SEO powersuite is SEMrush een alles-in-één SEO tool. Deze tool biedt heel veel verrschillende functies, variërend van zoekwoordonderzoek tot het analyseren van backlinks en verkeer. Je ziet op welke zoekwoorden je website (of de websites van uw concurrenten) ranken en kunt trends zien in verkeer en in gegevens rond je SERP-posities duiken. Deze tool biedt veel van de functionaliteiten die je ook in SEO powersuite tegenkomt, maar kost wel wat meer tijd om te leren gebruiken.
Met welke van deze SEO tools ga jij aan de slag?
Ben jij actief bezig met SEO of wil je er net mee starten? Dan kunnen deze SEO tools het verschil gaan maken voor jouw business. Of je nu zzp’er, MKB of een klein bedrijf bent, deze tools kunnen je helpen om grip te krijgen op je organische vindbaarheid en om structureel aan je SEO te blijven werken.