Duplicate content kan nadelig zijn voor je posities in Google. Dubbele content binnen je eigen website of op een andere website kan een hoge positie in Google tegenhouden. Hoe check je duplicate content voor jouw website zorg je dat je SEO er niet onder lijdt? Dat leg ik hieronder uit.
Wat is duplicate content?
Duplicate content staat voor dubbele content. Het betekent dus simpelweg dat exact dezelfde content op meerdere pagina’s te vinden is.
Duplicate content leidt in de meeste gevallen niet tot een penalty van Google, tenzij je het heel erg bont maakt. Wel kan het zorgen dat sommige pagina’s niet door Google geïndexeerd worden of een lagere ranking krijgen.
Om die reden is het altijd belangrijk om te zorgen dat je unieke content op je website hebt. Lees hieronder verder over de soorten duplicate content.
Soorten duplicate content
Er zijn verschillende soorten duplicate content te onderscheiden. Deze zijn grofweg in te delen in twee groepen.
- Interne duplicate content is dubbele content binnen je eigen website. Wanneer twee of meer pagina’s op je website dezelfde tekst laten zien.
- Externe duplicate content, dit bevindt zich op verschillende websites. Bijvoorbeeld door plagiaat of het 1-op-1 overnemen van productteksten van een fabrikant
Hoe vind je duplicate content?
Het vinden van duplicate content kan op verschillende manieren. Er zijn verschillende tools die je hierbij helpen of je kunt het eenvoudig zelf in Google checken.
Duplicate content check doen in Google
Een duplicate content check in Google doe je door een stuk tekst van een pagina tussen aanhalingstekens te plaatsen. Op die manier krijg je resultaten die exact overeenkomen. Denk bijvoorbeeld aan twee willekeurige volle zinnen uit een tekst. Zo zie je snel of die exacte zinnen ook op andere websites of pagina’s staan.
Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit wanneer ik een stuk tekst uit de alinea hierboven zou checken:
“Een duplicate content check in Google doe je door een stuk tekst van een pagina tussen aanhalingstekens te plaatsen. Op die manier krijg je resultaten die exact overeenkomen”
Omdat deze manier van duplicate content checken veel tijd en moeite kost als je het voor veel pagina’s wilt doen, kun je ook gebruik maken van tools.
Interne duplicate content vinden met Siteliner
Met de tool Siteliner spoor je eenvoudig duplicate content op binnen een website. Deze tool scant alle pagina’s op je website en vergelijkt per pagina de content. Enorm handig als je wilt nagaan of je op elke pagina van je website unieke content aanbiedt. Siteliner vindt altijd wel een bepaalde mate van duplicate content omdat vaste elementen op je website, zoals je menu en footer, ook worden meegenomen.
Ga naar Siteliner
Plagiaat vinden met Copyscape
De tool copyscape helpt je om te kijken of de content van een pagina ook op andere pagina’s op het internet te vinden is. Je voert een url in en de tool geeft aan of het dezelfde content ook ergens anders tegenkomt. Je kunt hier dus mee checken of andere websites jouw content hebben gekopieerd, maar ook of de content op je eigen site wel helemaal origineel is.
Ga naar Copyscape
Met unieke content voorkom je duplicate content
Een duplicate content check doen is altijd goed. Zo weet je zeker dat je site niet met zichzelf of met andere website concurreert om het zelfde plekje. De oplossing om duplicate content te voorkomen is door altijd uniek te zijn. Zorg dat je originele content hebt of unieke webteksten laat schrijven zodat de kans op duplicate content nihil is.
Natuurlijk heb je het niet in de hand als andere websites de content van je website kopiëren. Dus door periodiek je website door een tool zoals Copyscape te halen houdt je de vinger aan de pols.
Denk je dat jouw site last heeft van duplicate content of misschien wil je wel al je SEO uitbesteden? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in.