De vindbaarheid van je website is ontzettend belangrijk. Niet vindbaar in Google zijn is dan ook een no-go.
Niemand zit te wachten op een niet of slecht vindbare website in Google. Een website die niet goed vindbaar is, daar kan je serieus klanten en dus omzet op mislopen.
Ik weet zeker dat je veel tijd en energie in je (nieuwe) website hebt gestoken. Je wilt dan natuurlijk ook dat deze goed vindbaar is en het liefste bovenaan in Google staat. Het is zonde als je maar geen klanten via je website krijgt of in Google Analytics maar geen nieuwe bezoekers ziet verschijnen.
Waarom wordt jouw website niet goed gevonden in Google? Of nog erger, waarom is je website compleet niet vindbaar in Google?
- Waarom is je website niet (goed) vindbaar in Google?
- 14 redenen waarom je website niet vindbaar is in Google
- 1. Je website staat pas net online en is nog niet geïndexeerd
- 2. Zoekmachines worden geblokkeerd
- 3. Het robots.txt bestand blokkeert zoekmachines
- 4. Google ziet je website als spam
- 5. Je website is onlangs verhuisd en er is iets niet goed gegaan
- 6. Je website is wel geïndexeerd, maar niet vindbaar
- 7. Je website is niet goed geoptimaliseerd
- 8. Er is veel concurrentie op jouw zoekwoorden
- 9. Je website is te traag
- 10. Downtime, je website ligt er vaak uit
- 11. Duplicate content
- 12. Zoekintentie: je schrijft ‘verkeerde’ content
- 13. Google penalty
- 14. Geen interne links naar pagina
- Zo check je of jouw website goed vindbaar is in Google
Waarom is je website niet (goed) vindbaar in Google?
Wat is de oorzaak dat jouw website niet wordt gevonden in Google? Zodra dat duidelijker is kan je namelijk ontdekken wat de vindbaarheid tegenhoudt.
Laten we eerst eens kijken of jouw website wel of niet in de index van Google staat.
Is jouw website net nieuw?
Als je website nieuw is en net een paar dagen online staat, dan kan het zijn dat je simpelweg nog even geduld moet hebben. Google heeft tijd nodig om jouw website te doorlopen.
Zorg dat je jouw website aanmeldt bij Google Search Console én dat je daar ook je sitemap upload. Hierdoor laat je Google weten dat je website live staat. De sitemap is een soort plattegrond van je website. Deze helpt Google jouw website sneller te begrijpen.
Doe wel alvast even onderstaande zoektest om te zien of je website al wel wordt geïndexeerd.
Wordt je website niet geïndexeerd?
Staat je website al een week of veel langer online? En ben je toch slecht vindbaar test dan het volgende:
Type in Google in ‘site:www.jouwwebsite.nl’
(in mijn geval zou dit zijn site:nielseric.nl.)
Als er nu geen pagina’s verschijnen dan staat jouw website niet in de index van Google. Zie je hier wel jouw pagina’s in de zoekresultaten, dan is je website wél geïndexeerd.
Wordt je website wél geïndexeerd, maar ben je slecht vindbaar?
Heb je de bovenstaande test gedaan en zie je wel jouw pagina’s in Google verschijnen? Dan wordt je website wel geïndexeerd. Er zijn dan andere oorzaken zijn waarom je website niet goed wordt gevonden. Wat de oorzaak hiervan kan zijn komt zometeen aan de orde.
Was jouw website eerst wel goed vindbaar en nu ineens niet meer?
Het kan voorkomen dat je website het lange tijd heel goed heeft gedaan, maar dat je website bezoeken plotseling veel minder zijn geworden of dat je zelfs helemaal geen bezoekers meer krijgt.
Voer in ieder geval even de simpele test uit of je pagina’s nog wel in de index van Google staan. Door in google het volgende te zoeken site:www.jouwwebsite.nl.
Ga ook na of er onlangs werkzaamheden aan je website zijn uitgevoerd waardoor eventuele indexeringsproblemen zijn ontstaan. Het kan voorkomen dat je website in negatieve zin wordt geraakt door een Algoritme Update van Google.
14 redenen waarom je website niet vindbaar is in Google
Je hebt nu al een idee of jouw website wel of niet in de index van Google staat. Hieronder vind je de lijst met mogelijke redenen die de vindbaarheid van je website tegenhouden.
1. Je website staat pas net online en is nog niet geïndexeerd
Je website is net live gegaan en staat nog maar enkele dagen online. Zorg dat je je website aanmeldt bij Google Search Console en je sitemap upload. Zorg ook dat je Google Analytics op je website hebt draaien om je bezoekersaantallen te kunnen meten. Houdt de komende tijd in de gaten of je bezoekers begint te ontvangen en of je jouw eigen website in Google kunt vinden met bovenstaand zoekopdracht.
2. Zoekmachines worden geblokkeerd
Je website kan (nog) zo ingesteld staan dat de zoekmachines worden tegengehouden. Deze instelling wordt vaak gebruikt tijdens de bouw van een website.
Het wordt nog weleens vergeten om deze functie weer uit te zetten. Daardoor blijft je website niet vindbaar in Google.
Als je website met WordPress is gemaakt, dan kan je heel eenvoudig een vinkje uitzetten om te zorgen dat zoekmachines je website gaan bezoeken.
Check dus altijd even of de zoekmachines worden geblokkeerd. Ga hiervoor in WordPress naar Instellingen -> Lezen -> Zoekmachine zichtbaarheid.
Zorg dat het vinkje uit staat.
3. Het robots.txt bestand blokkeert zoekmachines
Een robots.txt bestand is een tekst bestand dat zich aan de achterkant van je website bevindt. Met dit bestandje kun je aangeven welke pagina’s wel en niet bezocht mogen worden door zoekmachines.
Het komt wel eens voor dat hier per ongeluk pagina’s op belanden die wél geïndexeerd moeten worden. Ook komt het voor dat de robots.txt een foutje bevat waardoor je hele website niet meer wordt geïndexeerd.
Dit gaat niet vanzelf, maar is vaak het gevolg van aanpassingen die door jezelf of de developer zijn gedaan aan dit bestand.
Je kunt kijken of jouw website een robots.txt bestand heeft door naar https://www.jouwwebsite.nl/robots.txt te gaan.
4. Google ziet je website als spam
Google heeft een team van mensen dat websites handmatig beoordeelt. Hiervoor zijn strenge en uitgebreide richtlijnen opgesteld door Google. Als zij vermoeden dat jouw website voor verkeerde doeleinden wordt gebruikt of vol staat met spam. Dan kan Google je website uitsluiten van de indexering.
Kijk in Google Search Console onder ‘Handmatige acties’. Hier vind je of jouw website door Google medewerkers is bestraft.
5. Je website is onlangs verhuisd en er is iets niet goed gegaan
Is jouw website onlangs verhuisd en is je traffic na deze verhuizing nooit meer op het oude niveau gekomen? Dan kan het zijn dat je opgebouwde Google rankings niet goed zijn meegekomen tijdens de migratie. Het is bij het verhuizen of migreren van een website altijd aan te raden om zo vroeg mogelijk een SEO specialist te betrekken.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn die na een verhuizing ervoor zorgen dat je niet goed vindbaar meer bent in Google. Vermoed je dat dit het geval is? Neem gerust even contact op.
6. Je website is wel geïndexeerd, maar niet vindbaar
Je website is te vinden in Google via de zoekopdracht die ik hierboven beschreef. Maar toch ontvang je geen of nauwelijks bezoekers? In dit geval raad ik je aan om dit artikel verder te lezen.
Ook in dit geval kunnen er veel verschillende oorzaken zijn waardoor je vindbaarheid slecht is. Het is aan te raden om een SEO specialist in kaart te laten brengen wat de mogelijke oorzaak is.
7. Je website is niet goed geoptimaliseerd
Je hebt een schitterende website en je pagina’s zijn gevuld met teksten, afbeeldingen en video’s en toch wordt je website niet goed gevonden. Heb jij of je websitebouwer bij het vullen van de pagina’s aan SEO gedacht? Je kunt je SEO uitbesteden aan Niels Eric om zeker te zijn dat je website meer zichtbaarheid in Google krijgt.
Het kan zo zijn dat je pagina’s niet goed zijn geoptimaliseerd. Hierdoor wordt je mogelijk niet goed op voor jou relevante zoekwoorden gevonden. Kijk of je de volgende vragen met ja kunt beantwoorden;
- Heeft de pagina een goede titelstructuur? Met een H1, H2, H3 enz.
- Zijn de afbeeldingen geoptimaliseerd qua grootte, bestandsnaam en alt-tekst?
- Is de pagina geoptimaliseerd op een uniek focus zoekwoord?
- Is de website veilig? Gebruik je een SSL certificaat en zie je in de browser een slotje voor je website url staan?
- Is je website snel genoeg?
- Heb je een catchy meta-title en meta-text geschreven?
Download de handige checklist met concrete checks om elke pagina van je site mee te optimaliseren
8. Er is veel concurrentie op jouw zoekwoorden
Het kan zijn dat je de content op je pagina’s hebt gericht op zoektermen met veel concurrentie met websites die een hogere autoriteit hebben dan jouw website. Het is ongelooflijk moeilijk om voor super concurrerende zoekwoorden hoog te ranken in Google.
Je kunt dit oplossen door je meer te richten op zogenaamde longtail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden van 3 woorden en langer. Shorttail zoekwoorden zijn het tegenovergestelde, deze zijn kort en hebben heel veel zoekvolume. maar er is heel veel concurrentie.
Een voorbeeld.
Shorttail: Koffie zetten
Longtail: Hoe zet je de beste filterkoffie?
Longtail: 12 tips om zelf de lekkerste filterkoffie te zetten.
Je kunt je denk ik wel voorstellen dat er veel grote websites op de zoekterm ‘koffie zetten’ willen ranken. Door slim gebruik te maken van longtail zoekwoorden kan je sneller hoge posities bereiken en bereik je zoekers met een super specifieke vraag. Die jij vanuit jouw kennis perfect kan beantwoorden!
9. Je website is te traag
Internetgebruikers hebben steeds minder geduld. En terecht. Een website moet snel laden. Bovendien zijn we inmiddels zo ver qua techniek en internetsnelheden dat een langzame website ook echt niet meer hoeft. Een trage website zorgt voor frustratie en een minder goede ervaring voor je bezoekers. Daarom is laadsnelheid een rankingfactor voor Google.
Lees meer over het verbeteren van je website snelheid.
10. Downtime, je website ligt er vaak uit
Als je website regelmatig last heeft van ‘downtime’, dan is dat voor Google een signaal dat de gebruikerservaring niet optimaal is. Het kan ertoe leiden dat je lagere rankings krijgt. Maar bovenal is het vooral vervelend voor je bezoekers.
Heb je last van veel downtime? Neem dan contact op met je websitebouwer of je hostingpartij om een oplossing te vinden.
11. Duplicate content
Duplicate content betekent ‘dubbele content’. Dit houdt in dat je dezelfde tekst op meerdere pagina’s gebruikt. Op het moment dat twee of meer pagina’s praktisch dezelfde tekst hebben, indexeert Google maar één van die pagina’s.
Het kan ook voorkomen dat je teksten hebt overgenomen van andere websites en één op één in je site hebt geplakt. Dan kan Google ook zien dat de website waar je de tekst vandaan hebt er eerder was. Dan kan Google die website laten zien, in plaats van jouw website. Dus neem content nooit zomaar klakkeloos over van anderen. Niet goed voor je SEO en meestal schend je er ook copyright mee.
12. Zoekintentie: je schrijft ‘verkeerde’ content
Schrijf jij verkeerde content? Wat ik hiermee bedoel is natuurlijk de intentie waarmee iemand in Google zoekt. Je teksten kunnen nog zo goed zijn, maar als de zoekintentie niet overeenkomt met jouw content zal Google je niet snel hoog ranken.
Even heel simpel uitgelegd:
Je bent een fysiotherapeut en je optimaliseert één van je dienstenpagina’s op het zoekwoord ‘rugpijn’ Een zoekterm met lekker veel zoekvolume. Je beschrijft op deze pagina hoe jouw praktijk iemand met rugpijn helpt en overtuigt waarom ze voor jou moeten kiezen.
Iemand die op rugpijn zoekt heeft zeer waarschijnlijk de intentie om informatie in te winnen over de rugpijn en wat het is waar hij last van heeft. Je ziet dus in Google vooral informatieve pagina’s van grotere medische websites verschijnen.
Jouw dienstenpagina zal dus helemaal niet zo snel bezoekers gaan krijgen vanuit Google.
Iemand die op zoek is naar een fysiotherapeut voor zijn rugklachten, zal veel sneller zoeken op termen zoals:
- Rugpijn behandelen
- Hoe kom ik van mijn rugpijn af
13. Google penalty
Een Google penalty kan op twee manieren plaatsvinden. Via een handmatige actie of automatisch door het algoritme. Stel dat jij op onnatuurlijke wijze ontzettend veel backlinks naar jouw website verzamelt, dan ziet Google dat.
Of stel dat jij hoger in Google probeert te komen door je pagina helemaal vol te stoppen met zoektermen (keyword stuffing) dan wordt je daar ook voor bestraft. Nog een laatste voorbeeld, is het plaatsen van tekst of zoektermen in dezelfde kleur als de achtergrond. Dus bijvoorbeeld zwarte tekst op een zwart vlak.
Zo zijn er nog veel meer manieren om een penalty te kunnen krijgen van Google. Daarom is het belangrijk om geen zogenaamde ‘blackhat’ SEO technieken te gebruiken.
Let op! Als je een domeinnaam koopt die in het verleden door Google is gestraft, kun je dat voor jouw nieuwe site nog steeds problemen geven.
14. Geen interne links naar pagina
Als er interne links naar een pagina ontbreken, dan kan dat ervoor zorgen dat Google de pagina niet makkelijk kan indexeren. In dit geval is er geen enkele pagina op jouw website die naar de nieuwe pagina linkt. Heb je ook geen sitemap geüpload naar Google Search Console, dan wordt het heel lastig voor Google om jouw nieuwe pagina te vinden.
Zo check je of jouw website goed vindbaar is in Google
Je kunt veel tijd en moeite in je website steken en toch met alle beste bedoelingen niet goed worden gevonden in Google. Die vindbaarheid is juist zo belangrijk. Het verkeer vanuit Google kost je niks, maar kan je zoveel opleveren. Om SEO makkelijker te maken voor je website zijn er heel veel tools die je daarbij kunnen helpen. Ontdek welke SEO tools onmisbaar zijn voor ZZPers en kleine ondernemers.
Ben jij je er bewust van of jouw website goed vindbaar is in Google?