Wat is een interne link?
Een interne link is een link die verwijst naar een webpagina binnen het zelfde domein. Interne links vind je op een website op verschillende plekken. Het menu en de footer van een website bestaan doorgaans uit interne links.
Je vindt ze ook in de tekst van webpagina’s, meestal om bezoekers naar een andere relevante pagina op je website te sturen. Een interne link in de tekst herken je meestal aan de gekleurde en onderstreepte ankertekst die duidelijk maakt waar de gelinkte pagina over gaat.
Een interne link is een link binnen dezelfde website en een externe link (backlink) is een link van een andere website naar jouw website.
Waar gebruik je interne links voor?
Het doel van interne links is om bezoekers op een duidelijke manier door je website heen te verwijzen. Met behulp van deze links kunnen bezoekers meer relevante pagina’s op je website vinden.
Interne links zijn belangrijk voor onderstaande doelen:
- Bezoekers helpen door je website te navigeren.
- De structuur en hiërarchie van je website duidelijk maken.
- Ze helpen zoekmachines je website te indexeren en te ranken.
Zijn interne links belangrijk voor SEO?
Voor zoekmachine optimalisatie zijn interne links erg belangrijk. Interne links geven de waarde van een pagina (linkjuice) door naar de volgende pagina. Zo kun je een pagina die erg belangrijk zijn meer waarde meegeven. Dit doe je door vanaf diverse pagina’s naar die pagina te laten linken.
Elke pagina vertegenwoordigt een bepaalde waarde voor zoekmachines. Met interne hyperlinks help je Google om de waarde van andere pagina’s binnen je website te zien. Op deze manier kun je de positie van pagina’s in de zoekresultaten verhogen.
Zoekmachines en webcrawlers
Zoekmachines maken gebruik van webcrawlers (ook wel spiders of bots genoemd). Spiders crawlen je website door alle links te volgen vanaf een pagina en vervolgens weer vanaf alle volgende pagina’s enzovoorts.
Zo kan een zoekmachine je website indexeren en door de links ook je websitestructuur begrijpen. Je begrijpt dus dat wanneer de zoekmachine ziet dat als er erg veel interne links naar een pagina leiden, deze pagina waarschijnlijk belangrijk is voor de website.