Wat is duplicate content of dubbele content?
Duplicate content betekent dat dezelfde inhoud op twee of meer webpagina’s staat. Als deze content op dezelfde website staat spreken we van interne duplicate content. Er is sprake van externe duplicate content als dezelfde content op verschillende websites staat. Duplicate content wordt ook wel dubbele content genoemd en kan belemmeren dat je hoog in google komt.
Oorzaken van duplicate content
Dubbele content komt veel voor en er bestaan verschillende oorzaken voor. Lees hieronder enkele voorbeelden van duplicate cvontent;
- Bij sommige CMS systemen worden verschillende urls voor dezelfde pagina aangemaakt. Dit leidt dus tot dezelfde content op verschillende urls.
- Bij het importeren van producten in je webshop gebruik je de productomschrijving van de leverancier. Deze omschrijving wordt waarschijnlijk door tientallen andere webshops ook gebruikt. Het loont dus altijd om zelf unieke productomschrijvingen te schrijven.
- Je bezit meerdere domeinen met min of meer dezelfde content. Deze websites concurreren met elkaar om dezelfde content.
- Plagiaat: er zijn teksten van de ene website naar een andere website gekopieerd zonder deze grondig te herschrijven. In het geval van plagiaat kijkt Google onder andere naar wie de originele bron van de tekst is.
Is duplicate content slecht voor SEO?
De kans dat Google je website een penalty geeft voor duplicate content is vrij klein. Deze verhalen gaan wel eens rond, maar in de praktijk gebeurt dit eigenlijk niet. Wel zegt Google nadrukkelijk dat je dubbele content moet voorkomen. Een penalty wordt alleen gegeven wanneer het overduidelijk is dat je de intentie hebt te misleiden om de zoekresultaten te manipuleren.
Duplicate content kan wel de ranking van je website nadelig beinvloeden. Wanneer twee of meer pagina’s min of meer dezelfde inhoud hebben, gaat de zoekmachine kiezen welke van deze pagina’s het belangrijkst is.
Deze pagina wordt geïndexeerd in de andere twee niet. Dat is natuurlijk zonde van het werk dat je in die pagina’s hebt gestoken. Het kan zijn dat Google nou net niet de meest geschikte pagina kiest waardoor bezoekers niet op de beste pagina komen. Ook hierdoor kunnen je dubbele pagina’s nog verder wegzakken in de rankings.
Duplicate content check
Methode 1: Kopieer een aantal zinnen uit je tekst in Google
Door een stuk tekst te kopieren in de zoekmachine kun je zien of er meer websites op die tekst ranken. Als je het stuk tekst tussen “aanhalingstekens” zet dan zoekt Google exact op dezelfde tekst.
Wil je kijken welk pagina’s binnen je eigen website allemaal op een zoekwoord of zin ranken in Google? Doe dan een sitesearch + je zoekwoord. Dat ziet er zo uit: site:nielseric.nl “duplicate content”. De resultaten laten zien welke pagina’s Google allemaal bij je zoekwoord vindt passen.
Methode 2: Maak gebruik van een tool
Er bestaan online tools die het web afspeuren op duplicate content en plagiaat. Met Copyscape kun je erachter komen of jouw pagina last heeft van externe duplicate content. Siteliner helpt je ontdekken of er sprake is van interne duplicate content op je website.
Dubbele content, wat doe je er aan?
Voorkom dubbele content op je website. Bezoekers zijn op zoek naar unieke content en bovendien Google ook dus probeer altijd unieke content op je webpagina’s te zetten. Lukt het je niet om dubbele content te voorkomen? Gebruik dan een canonical url of een 301 redirect. Hiermee help je Google om te bepalen wat de belangrijkste pagina is die moet worden getoond in de zoekresultaten.